Met een dieselelektrische voortstuwing betekent de nieuwe duwboot Cygnus een mijlpaal voor de binnenvaart. Nog niet eerder werd een duwboot aangedreven door elektromotoren. Gestreefd werd naar een optimaal rendement van de voortstuwing en die werd gevonden in de combinatie van door Koedood geleverde diesel generatorsets, Oswald-elektromotoren geleverd door Hybrid Ship Propulsion en twee Veth L-Drives, die op een slimme manier zijn ingebouwd.
Opdrachtgever tot de bouw van de complete boot bij Scheepswerf Shipcon in Dodewaard is het bedrijf van de Vlaamse families Coupé en T’Kindt. Zij zijn ook de exploitant van de boot, die deel uitmaakt van de flinke vloot van het in Ahn (Luxemburg) gevestigde bedrijf waarvan de twee families samen met de familie Pius eigenaar is. Die vloot bestaat uit vijf duwboten en twintig bakken, waarmee in het Noord-Zuid-verkeer in Nederland, België en Frankrijk en op de Rijn met zowel bulk als containers wordt gevaren. Voorts beschikt het bedrijf over zeven tankers en drie droge lading-motorschepen. De onderneming breidt de vloot verder uit om aan de vraag van verladers te kunnen voldoen.
De Cygnus wordt als multifunctionele boot ingezet in het kanaal- en havenwerk. De Cygnus is gecertificeerd voor het verplaatsen van 10.000 ton lading en beschikt over een door Alubouw De Mooy geleverde hefbare stuurhut zodat er met vijf lagen containers in de bakken gevaren kan worden. De boot vervangt de oude boot Cygnus van T’Kindt die wordt ingezet op de Donau voor een Oost-Europees bedrijf.