De Nederlandse binnenhavens zijn essentiële schakels in de achterlandverbindingen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) ijvert voor de erkenning voor deze knooppunten. Die is er nu het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft besloten om net als met de Zeehavenmonitor de toegevoegde waarde van de binnenhavens in kaart te brengen.
Blue Ports
De NVB liet in 2013 onderzoek doen naar de beste methode om het economisch belang van de Nederlandse binnenhavens te monitoren. Eerdere onderzoeken resulteerden in de rapporten Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie en Blue Ports, de onmisbare schakels. In 2012 werd de toegevoegde waarde van de Nederlandse binnenhavens becijferd op 13,2 miljard euro.
De haven van Venlo. (archieffoto Tekst & Toebehoren)
‘Met de inzichten van dit soort onderzoeken kunnen Nederlandse binnenhavens op een volwaardige wijze worden meegenomen in het beleid en de besluitvorming’, aldus de NVB. Op basis van de Blue Ports-rapporten werkte de vereniging aan de ontwikkeling van een Binnenhavenmonitor. Die zou dan kunnen aanhaken en worden gecombineerd met twee andere monitoren: de Maritieme Monitor en de Zeehavenmonitor.
Opdracht
Zo ver lijkt het nu te komen. Recentelijk heeft I&M opdracht gegeven aan Ecorys en de Erasmus Universiteit Rotterdam om in samenwerking met de NVB een Binnenhavenmonitor te maken conform de systematiek van de Zeehavenmonitor. Een voordeel van deze aanpak is dat er uniforme bronnen worden gebruikt.