Mevrouw Stemmer-Blom uit Ridderkerk reageert op een onderwerp dat in het jaaroverzicht in De Binnenvaartkrant van 21 december aan bod kwam: de opvolging van de Rotterdamse havenmeester Jaap Lems door René de Vries. Ze beschrijft slechte ervaringen met het OntwikkelingsBedrijf, als gevolg van slechte communicatie tussen die gemeentelijke instantie en het Havenbedrijf. “Rotterdam pretendeert een wereldhaven te zijn, maar ik vermoed dat menige jachthaven zijn administratieve zaakjes beter op orde heeft en ook beter bereikbaar is.”
Volgens het bijschrift bij de foto van de heer Lems en zijn opvolger de heer De Vries, zei de eerste zoiets als "Rotterdam is geen jachthaventje. Belangrijk is dat alle regels helder zijn." Misschien zijn die regels helder voor de opvarenden die Rotterdam aandoen, maar de mensen die de papierwinkel moeten klaren, weten niet van wanten.
Onder de gemeente Rotterdam vallen zowel het OntwikkelingsBedrijf, dat ligplaatsgeld int, als het bureau van de havenmeester. Mijn ervaring is dat de één niet weet wat de ander doet, of moet doen.
Zelf stam ik uit een varende familie. Van de gemeente Rotterdam krijg ik kromme tenen. In januari 2010 overleed mijn zwager, die nog woonde op een 117 jaar oude, goed onderhouden zeetjalk, waarvoor hij een overeenkomst had gesloten met het Havenbedrijf. Hij diende een maandelijkse bijdrage voor de ligplaats te betalen aan het OntwikkelingsBedrijf.
Hij heeft echter nog vóór zijn overlijden het jaarbedrag betaald. Na een rouwkaart aan het Havenbedrijf en na verkoop van het schip aan een nieuwe eigenaar in Amsterdam en tal van brieven – de laatste op 4 november j.l. aan het OntwikkelingsBedrijf – presteert het Ontwikkelingsbedrijf het om op 21 december een nota te sturen aan iemand van wie ze al bijna een jaar moeten weten dat die is overleden.
De nota moet op 1 januari zijn betaald. Ik belde die instantie op 29 december. Er was niemand in het gebouw te vinden die mij te woord kon staan."Kerstvakantie……!"
Het Havenbedrijf heeft de overdracht aan de nieuwe eigenaar maanden geleden al erkend. De 117 jaar ‘oude dame’ verliet al op 20 juli het havengebied van Rotterdam. Daarvan heeft men alle bewijzen. Naar mijn mening zou de gemeente het vertrek ook kunnen verifiëren aan de hand van de beelden van camera’s die op bruggen staan.
Er wordt al maanden voor het schip ligplaatsgeld in Amsterdam betaald, maar de twee gemeentelijke instanties schuiven elkaar de zwarte piet toe, wie een deel van het ligplaatsgeld over 2010 aan de erven moet terug betalen.
Elke overheidsinstantie kent werkinstructies, hoe wetten, regelingen en verordeningen moeten worden uitgevoerd. Wij hebben ons als particulieren, die nog altijd het scheepvaartgebeuren een warm hart toe dragen en op de hoogte blijven, afgevraagd hoe het voor de varenden die mede in Rotterdam hun brood verdienen is om te moeten omgaan met het Havenbedrijf en het OntwikkelingsBedrijf.
Rotterdam pretendeert een wereldhaven te zijn, maar ik vermoed dat menige jachthaven zijn administratieve zaakjes beter op orde heeft en ook beter bereikbaar is. Misschien dat de regels en de communicatie, zeker tussen die twee instanties, onder het havenmeesterschap van de heer De Vries kunnen worden verbeterd. Schippers zouden zeggen: "Haal de bezem er door."
G.J. Stemmer-Blom,
RIdderkerk