Koffiebrander wint Havenbeeld 2010

0

Koffiebranderij Santas heeft het Havenbeeld 2010 gewonnen, een jaarlijkse prijs die ondernemers moet stimuleren aandacht te besteden aan de uitstraling van hun kantoor, bedrijfscomplex of terminal. De prijs is door het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs ingesteld en wordt jaarlijks uitgereikt.

Santas is gevestigd in een voormalige passagiers- en vrachterminal in Schiedam. (foto HbR)

Santas heeft het Havenbeeld vooral gewonnen voor de opzienbarende renovatie van zijn bedrijfspand aan de Benjamin Franklinstraat in Schiedam. Het is een industrieel monumentaal gebouw aan het water, een voormalige passagiers- en vrachterminal. Santas is de enige koffiebranderij ter wereld met een inpandige plantage. Hans Smits maakte gisteren (30 december) de winnaar bekend tijdens de eindejaarsbijeenkomst van de Havenvereniging en reikte meteen de prijs uit.

De prijs bestaat uit een werk van de Rotterdamse kunstenaar André van de Wijdeven (1964). Het is een ongeveer 40 centimeter hoge, in zilver gegoten sculptuur. Het kunstwerk heeft de vorm van een beker met grote, gekrulde oren waartussen een glimmende ‘splash’ uit elkaar spat. De jury van het Havenbeeld bestaat uit Jan Benthem (architect van Benthum Crouwel Architects), Cees Jan Asselbergs (directeur van Deltalinqs) en Hans Smits (president-directeur Havenbedrijf Rotterdam).

Uitstraling van de haven
Naast Santas waren ook genomineerd: RDM Campus (Albeda/Hogeschool Rotterdam) en Kees in ’t Veen Tanktransporten.
Het Havenbeeld is in het leven geroepen om meer aandacht te krijgen voor de uitstraling van de haven. Onder het motto ‘een haven van wereldklasse wil er ook zo uitzien’, is het Havenbedrijf een aantal jaren geleden een programma gestart om de beeldkwaliteit van het havengebied te verbeteren. Enerzijds door de openbare ruimte en het groen aantrekkelijker in te richten, anderzijds door ondernemingen te vragen rekening te houden met de uitstraling van hun bedrijf.
Zo zijn er regels om (nieuwe) gebouwen zoveel mogelijk naar de openbare weg te oriënteren, wordt het aanbrengen van (verlichte) logo’s aangemoedigd, zijn wit, grijs en zilver de (functionele) hoofdkleuren in de haven etc. Naast deze regels voor het stimuleren van de beeldkwaliteit ontwikkelde het Havenbedrijf een aantal fietsroutes in de haven en zijn uitzichtpunten opgeknapt en van nieuwe informatiepanelen voorzien.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.