Het toezicht op het vervoer over water wordt in 2010 verder gestroomlijnd. Dat valt op te maken uit het Toezichtplan vervoer over water 2010 van de samenwerkende toezichthouders voor de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam en de binnenvaart. De diensten willen de toezichtlast voor ondernemingen verminderen door meer met elkaar samen te werken en activiteiten beter op elkaar af te stemmen, aldus de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Voor de binnenvaart is een aantal speerpunten geïdentificeerd. Zo menen de toezichthouders dat het gebruik van vreemde talen en het ontbreken van eenduidig taalgebruik tussen schip, wal en bemanning veiligheidsrisico’s veroorzaakt. Daarom gaan ze de omvang van de problematiek inventariseren en analyseren. Ook hebben ze aandacht voor stabiliteit van het schip en een onjuiste belading van gevaarlijke stoffen en risicovol vaargedrag van plezierschepen en snelle boten voor openbaar vervoer.
Afvalstoffenverdrag
Verder letten de toezichthouders er dit jaar op of het eind 2009 geïntroduceerde Scheepsafvalstoffenverdrag door de binnenvaartschippers en overslagbedrijven en ontvangers goed wordt nageleefd. Deze internationale regelgeving bepaalt hoe partijen moeten omgaan met lading-, huishoudelijk en machinekamerafval. Ze schrijft onder meer voor dat de ontvanger verantwoordelijk is voor het opruimen van de afvalresten in de ruimen na het lossen.
Ook goede vluchtwegen, de aanwezigheid van persoonlijke beschermingsmiddelen en de gevaren van het overvullen van ladingtanks krijgen prioriteit.
Zeeschepen
De samenwerking in de zeehavens is geclusterd rond de thema’s lading, zeeschepen, havenbeveiliging en grenstoezicht. Eind 2009 is er een gezamenlijk selectie- en regiecentrum opgezet voor in- en uitgaande lading.
Er lopen diverse pilots met bedrijven die de mogelijkheid bieden om de status van de zending te achterhalen op het moment dat die nog bij de overheid is ondergebracht. De havenmeesters ontwikkelen dit jaar coördinatiecentra, met als uiteindelijk doel het aantal scheepsinspecties te beperken tot één per schip dat de haven bezoekt.
Controles
De controles op vervoer over water worden gedaan door de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, VROM-Inspectie, Arbeidsinspectie, Voedsel- en Warenautoriteit, Douane, Plantenziektenkundige Dienst, Koninklijke Marechaussee, KLPD Waterpolitie, Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond en de havenmeesters Amsterdam en Rotterdam.