Hoewel de werf nog maar een paar maanden bestaat, opent de Groninger Scheepswerf Combinatie (GSC) nu al een tweede vestiging. GSC runt vanaf half januari de voormalige Noord-Nederlandse Scheepswerf aan de Duinkerkenstraat in Groningen. De tweede GSC-vestiging biedt werk aan veertig man.
De uitbreiding van GSC is een direct gevolg van het op stoom raken van Groningen Shipyard. Deze werf in Waterhuizen heeft voor de komende anderhalf jaar een overvolle orderportefeuille. Komend jaar moet deze werf vijftien kant-en-klare 86- en 110-meter-tankers afleveren. Daarvan bouwt Groningen Shipyards zelf zes casco’s. Daarmee hield de capaciteit op.
Capaciteit
Voor Günther Schmidt (die Groningen Shipyards tegenwoordig samen met Daniel Gausch en Christian Hochbein runt) was de ontbrekende capaciteit op Groningen Shipyards aanleiding om de voormalige Pattje-werf aan het Winschoterdiep – op een steenworp afstand van Groningen Shipyards – nieuw leven in te blazen onder de naam GSC.
“Hoewel we nog maar een paar maanden aan de slag zijn, zitten we voor het komende jaar al helemaal vol. We bouwen op de voormalige Pattje-werf vijf casco’s, dat is echt het maximale”, vertelt bedrijfsleider Bauke Adema. “De keuze was uitbreiden of het werk weggeven aan het buitenland. Het liefst willen we alles in eigen hand houden.”
GSC huurt de voormalige Noord-Nederlandse Scheepswerf vooralsnog voor een jaar. In die tijd gaat GSC er sowieso drie 86 meter-casco’s bouwen. Verder gaat GSC locatie Groningen komend jaar aan de slag met de bouw van zestig pontons. Deze pontons lagen nog in opdracht bij Greendeck, de onderneming van Bauke Adema die onlangs opging in het nieuwe GSC.
(Jan Johan ten Have)