Logistiek en goederenvervoer in 2050 is bevat een pakket van doelstellingen en plannen om te werken aan een logistieke systeem dat in 2050 niet alleen concurrerend maar ook emissievrij en veilig is. Op donderdag 4 juli ondertekende minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het gezamenlijke ‘ambitiedocument’ met Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek, en Steven Lak, voorzitter van de Logistieke Alliantie.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Nederland loopt voorop met innovaties die onze logistiek veiliger en schoner maken. Met dit pakket laten de sector en partners zien hiermee te blijven werken aan het transport van de toekomst.”
Nieuwe uitdagingen
Nederland heeft internationaal goede faam met zijn logistiek systeem De toegevoegde waarde van logistiek en goederenvervoer door logistiek dienstverleners en handels- en productiebedrijven bedraagt 9,4 procent van het Bruto Binnenlands Product.
Dat betekent niet dat de logistieke sector op haar lauweren kan rusten, stelden Veerman, Lak en Van Nieuwenhuizen eensgezind. De groeiende vraag naar vervoer, verstedelijking, technologische innovaties en de inzet op het klimaatakkoord zorgen voor nieuwe uitdagingen. Als we Nederland zijn goede uitgangspositie op het gebied van logistiek en goederenvervoer blijvend wil benutten en uitbouwen, dan moeten de sector en de overheid deze ontwikkelingen het hoofd bieden en nieuwe kansen grijpen.
Elektrisch vervoer
Om de gezamenlijke ambities te realiseren zijn zeven thema’s geformuleerd. Zo zal worden gewerkt aan kennisontwikkeling en innovatieve oplossingen, onder andere op het gebied van elektrisch vervoer, horizontale ketensamenwerking en alternatieve energiebronnen.
Binnen het thema verduurzaming wordt gezocht naar een juiste balans tussen 95 procent minder CO2-uitstoot in 2050 en het behouden van het concurrentievermogen van de sector.
Het thema multimodale knooppunten en verbindingen gaat in op de vraag hoe de beschikbare infrastructuur beter te benutten is gezien de verwachte groei van het goederenvervoer.