- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsModal shift-concessies moeten lijndiensten op gang helpen

Modal shift-concessies moeten lijndiensten op gang helpen

- Advertentie -

Delen

Op 20 januari is een aanbesteding gepubliceerd voor vijf concessies voor nieuwe binnenvaartlijndiensten of vaste verbindingen waarvan de frequentie omhoog gaat. Per concessie komen bedrijven in aanmerking voor maximaal 500.000 euro.

Het is de derde aanbesteding van de modal shift-maatregelen uit de Goederenvervoeragenda van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De uitvoering is in handen van Stichting Connekt.

Verladers overhalen

Met de subsidieregeling wil het kabinet stimuleren dan doorgaand goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart verschuift. “Verladers die overwegen om van binnenvaart gebruik te maken, hebben behoefte aan voorspelbaarheid en een relatief hoge frequentie van afvaarten”, licht Topsector Logistiek op zijn website toe. “Dat geeft de combinatie van flexibiliteit, betrouwbaarheid en concurrerende prijs die nodig is om hen over te halen.”

De Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie ondersteunen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies bij de inzet op een modal shift. Voor de periode 2021-2025 willen de partijen op de corridors Amsterdam-Rotterdam-Gent/Antwerpen, Rotterdam-Venlo, Moerdijk-Rotterdam-Utrecht en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 2.800 TEU van de weg naar de binnenvaar overhevelen. Dat betekent dagelijks 1.400 vrachtwagens minder op de weg.

Aanbod vergroten

Op 20 januari 2023 een nieuwe aanbesteding gepubliceerd op TenderNed. De subsidie is erop gericht om het aanbod structureel te vergroten en dat blijvend in stand te houden. In aanmerking komen bestaande lijndiensten die hun capaciteit en frequentie opvoeren en nieuwe lijndiensten die met een basisbezetting kunnen starten en dan uitgroeien.

Het doel is om additionele lading van de weg af te halen of te voorkomen dat nieuwe lading over de weg wordt vervoerd. Het mag niet gaan niet om een verschuiving binnen een al bestaande goederenstroom over water te realiseren.

Onrendabele top

De aanbesteding is bestemd voor partijen die een 3-jarige concessie krijgen waarbij de onrendabele top – die een gevolg is van het voorlopen van het aanbod op de vraag – financieel gecompenseerd wordt.  “Deze opdracht is bedoeld voor binnenvaartterminals en/of binnenvaartvervoerders/barge operators en voor consortia waar alle partijen zich inzetten voor het resultaat.” Aldus Topsector Logistiek.

In totaal is 2,5 miljoen euro beschikbaar: maximaal 500.000 euro (inclusief BTW) per concessie. Het gaat om de volgende trajecten:

  • Haven van Rotterdam – Nijmegen
  • Moerdijk – Haven van Rotterdam – Utrecht
  • Haven van Rotterdam – Maastricht
  • Amsterdam – Haven van Rotterdam – Gent/Antwerpen (twee concessies)

Informatiebijeenkomst

Op vrijdag 27 januari is voor geïnteresseerde bedrijven een informatiebijeenkomst van 10.00 tot 11.00 uur. Belangstellenden kunnen zich tot 26 januari aanmelden via [email protected].

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -