2021: hogere kosten voor binnenvaart

0

De binnenvaart krijgt dit jaar met hogere onkosten te maken. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een grotere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt.

Dat blijkt uit de de nieuwe kostenrapportages voor de binnenvaart door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. De kostenstijging heeft vooral te maken met de verwachte hogere prijs voor brandstof in 2021. Niet alleen stijgt de olieprijs zelf, ook de verwijderingsbijdrage voor het olie- en vethoudend afval toe wordt duurder.

Kosten in 2020 gedaald

In 2020 namen de kosten voor binnenvaartondernemingen juist af, becijferde Panteina. “Deze daling was voornamelijk het gevolg van lagere voortstuwingskosten; de gasolieprijzen lagen gemiddeld 16,7 procent onder het niveau van 2019.”

Dat compenseerde ruimschoots de extra kosten voor arbeid, verzekeringen, reparatie en onderhoud, die met 0,6 tot 2,4 procent stegen. De kostendaling varieerde van 0,6 tot 7,3 procent, afhankelijk van het type schip, het geografische gebied waarin het actief is en de exploitatiewijze. In het bouwstoffenvervoer daalden de kosten met 1,6 tot 4,4 procent.

Kapitaalintensieve schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld grote tankers en containerschepen in de Rijnvaart, kenden de grootste kostendaling, ook doordat de kapitaallasten daalden.

Bijna alle kostenposten gaan omhoog

Voor 2021 verwacht Panteia een stijging van de kosten voor vervoer per binnenvaartschip. Dit hangt samen met een kostenstijging van alle kostenposten – op de kapitaalkosten na. Die kostenstijging ligt waarschijnlijk tussen de 1,5 en 2,6 procent. In het bouwstoffenvervoer gaat het om een stijging van 1,7 tot 2,5 procent.

Panteia: “Hierbij geldt dat schepen in de internationale markten een grotere kostenstijging kennen dan schepen actief op de binnenlandse markt, door de relatief sterk stijgende brandstofprijzen (+4,7%). Bij vervoer over korte afstanden zijn de arbeidskosten veelal bepalend voor de uiteindelijke prijs van het vervoer, terwijl bij langere afstanden het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten juist toeneemt.”

De arbeidskosten stijgen al jaren in de binnenvaart, volgens Panteia door het toenemende personeelstekort. Naast de arbeidskosten stijgen ook de kosten voor reparatie en onderhoud.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.