Zwitserse Rijnhavens: meer lading, maar containeroverslag blijft zwak

0

Door de gunstige waterstand is in de Zwitserse Rijnhavens dit jaar al 21 procent meer overgeslagen dan in de eerste drie kwartalen van 2018. Vooral de overslag van vloeibare brandstoffen, stenen, aarde en bouwstoffen trok aan. De containeroverslag bleef onder de verwachtingen.

De Zwitserse havens hadden vorig jaar last van het langdurig laagwater op de Rijn. Dit jaar is er al 4,7 miljoen ton overgeslagen. De import van vloeibare brandstoffen steeg met 50 procent naar 2,2 miljoen ton.

De enige Zwitserse raffinaderij lag in mei en juni stil voor onderhoud. Vloeibare brandstoffen zullen voor de Zwitserse havens nog jaren de belangrijkste goederengroep blijven. Er komen steeds meer energiezuinige auto’s op de markt, maar de klassieke diesel- en benzinemotoren zullen voorlopig niet uit het straatbeeld verdwijnen.

Minder containers

De containeroverslag ligt met ruim 93.000 TEU nog 9,5 procent onder het resultaat van 2018. Tijdens de droogteperiode in de zomer en herfst van 2018 hebben enkele grote verladers een alternatief gezocht voor de Rijnvaart. Aangezien ze contracten voor de lange termijn hebben afgesloten, kan het volgens het havenbedrijf in Bazel nog even duren voor hun containers weer per binnenschip worden vervoerd.

Ook de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten heeft een negatief effect op het containervervoer; de export van volle containers is hierdoor gedaald. De Zwitserse havens gaan er wel vanuit dat de containeroverslag eind 2019 ongeveer op het niveau van 2018 zal liggen.

foto: Port of Switzerland

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.