Grote en zware goederen zouden vanaf de productielocatie linea recta naar de dichtstbijzijnde binnenhaven moeten worden gebracht. Dat vindt Frans Thiele, bestuurslid van het Logistieke Netwerk Midden-Duitsland.
“Zolang de rivier goed bevaarbaar is, vormen projectladingen voor de binnenvaart geen enkel probleem. Binnenvaartvervoer ontlast onze wegen en is duurzaam.” Thiele werkt als sales manager bij havenbedrijf SBO (Sächsische Binnenhäfen an der Oberelbe).
De Elbe heeft momenteel voldoende water, en dat is terug te zien in de overslagstatistieken van de Alberthaven in Dresden. Daar is dit jaar al 20 procent meer projectlading overgeslagen dan in dezelfde periode van vorig jaar. Het gaat om turbines, motoren en transformators die per stuk 40 tot 250 ton wegen.
De goederen worden vanuit Dresden per binnenschip naar de havens van Hamburg en Antwerpen gebracht. Vervolgens reizen ze verder naar Azië en Zuid-Amerika.