De verkeersministers van de Duitse deelstaten willen dat projectlading, zoals onderdelen voor fabrieken, over water wordt vervoerd. In multimodale vervoersketens moet de tol voor trucks in het voor- en natransport worden afgeschaft.
De deelstaatministers ontmoetten elkaar op 11 en 12 oktober in Keulen voor hun zogeheten ‘Verkehrsministerkonferenz’. Die vindt meestal twee keer per jaar plaats en heeft tot doel het verkeersbeleid van de deelstaten op elkaar af te stemmen. Daarnaast formuleren de deelstaatministers tijdens dit congres gezamenlijke standpunten over het federale vervoersbeleid.
Tolvrijstelling
Ze gaan er samen bij de bondsregering voor pleiten dat voor- en natransporten over de weg worden vrijgesteld van tolheffing als het truckvervoer deel uitmaakt van multimodale vervoerstrajecten. Hierbij gaat het om transporten over de weg in een straal van circa 50 kilometer rond een multimodale terminal.
De ministers verwachten dat de tolvrijstelling een stimulans voor verladers zal zijn om meer goederen via het spoor en de vaarwegen te laten vervoeren. De huidige regeringspartijen in Duitsland hebben twee jaar geleden in hun coalitieakkoord vastgelegd dat ze hiermee aan de slag gaan, maar voorlopig is dat nog niet gebeurd.
Volgens een woordvoerder van het Duitse verkeersministerie wordt er wel al gekeken naar mogelijkheden om dit zowel juridisch als ook qua handhaving voor elkaar te krijgen.
Vergunningstrajecten
Verder spraken de deelstaatministers af de vergunningstrajecten voor het vervoer van grote en zware lading te gaan digitaliseren. Vergunningen zouden hierdoor in de toekomst sneller kunnen worden verstrekt.
Projectlading, zoals onderdelen voor windturbines, hoort volgens de ministers vooral thuis op de vaarwegen. Ze noemen het cruciaal dat de vaarwegen intensiever worden benut om de overbelaste wegen en bruggen in Duitsland te ontlasten. Ze dichten de binnenvaart bovendien een belangrijke rol toe als milieuvriendelijke vervoersmodaliteit een rol in het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Rijnverdieping
Daniela Schmitt, verkeersminister in Rijnland-Palts, zei na afloop van de bijeenkomt tevreden te zijn met de besluiten die in Keulen zijn genomen. “Het sneller verlenen van vergunningen en beter benutten van de vaarwegen en binnenhavens verbeteren onze logistiek en versterken onze economie. Het moet überhaupt sneller gaan in Duitsland.”
“Ook de verdieping van de Midden-Rijn draagt bij aan de modal shift van zware lading naar de vaarwegen. Het is belangrijk dat iedereen dit begrijpt, zodat we ook op dit vlak een versnelling kunnen maken.”
Schmitt vervolgde: “In Rijnland-Palts richten we ons al jaren op het versterken van onze vaarwegen en binnenhavens. We investeren in walstroomvoorzieningen en sanering van verouderde infrastructuur. Daarnaast verruimen we onze binnenhavens en zorgen we ervoor dat zij zich verder kunnen ontwikkelen.”