- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsZorgt HyBarge voor doorbraak waterstof in binnenvaart?

Zorgt HyBarge voor doorbraak waterstof in binnenvaart?

- Advertentie -

Delen

Onder de naam HyBarge wordt in Duitsland gewerkt aan toepassing van vloeibare waterstof op binnenvaartschepen. CEO Steffen Bauer van HGK Shipping maakte dat op 4 mei bekend.

Dat deed hij tijdens een door Europa’s grootste binnenvaartrederij zelf georganiseerd waterstof­evenement in thuishaven Keulen. Hij vertelde dat HGK Shipping een overeenkomst heeft gesloten met de bedrijven Hydrogenious LOHC Maritime en Hydrogenious LOHC Technologies. Het doel van de samenwerking is een schaalbare oplossing te ontwikkelen om waterstof breed toepasbaar en beschikbaar te maken als energiebron.

Liquid Organic Hydrogen Carrier

De technologie is gebaseerd op waterstof verwerkt in een vloeibare drager: LOHC, wat staat voor Liquid Organic Hydrogen Carrier. Het HyBarge-project moet in 2024 van start gaan. HGK Shipping wil in 2028 een demonstratieschip ontwikkelen en vervolgens in gebruik nemen. Dat schip zal dan kunnen worden aangedreven met een brandstofcel, die wordt gevoed met energie uit de waterstof die vrijkomt uit de LOHC. Voor de nieuwe energiedrager is geen speciale tanktechnologie of nieuwe infrastructuur nodig.

Het demonstratievaartuig moet helpen over de volledige keten de toegevoegde waarde in kaart te brengen – van de productie van de LOHC tot het gebruik van de voortstuwingstechnologie en het 
vervoer van goederen.


Initiatiefnemers

HGK Shipping maakt deel uit van Häfen und Güterverkehr Köln AG, het vroegere havenbedrijf van Keulen en nog steeds vallend onder de gemeente. De vloot bestaat uit ongeveer 350, deels eigen, schepen. De rederij is in alle deelmarkten van de binnenvaart actief: van vloeibare chemische producten en gassen tot droge lading, containers en stukgoed.

Hydrogenious LOHC Technologies, onderdeel van de eveneens Duitse groep Hydrogenious LOHC, levert een voorheen ontbrekende schakel voor flexibele waterstofleveringsketens over de hele wereld. Op basis van zijn eigen Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC)-technologie maakt de in 2013 opgerichte pionier het mogelijk om waterstof op een veilige, eenvoudige en efficiënte manier op te slaan en te vervoeren.

De in Erlangen gevestigde onderneming heeft in 2021 de joint venture Hydrogenious LOHC Maritime opgericht, samen met de Noorse scheepvaartgroep, Johannes Ostensjo dy AS. Hydrogenious LOHC Maritime is ook in Noorwegen gevestigd. Dit onderdeel ontwikkelt en verkoopt een nieuw type energiesysteem voor de scheepvaart dat is gebaseerd op LOHC en een brandstofcel.


Niet explosief

De conceptfase is inmiddels gestart. Hierbij zijn deskundigen van HGK Shipping en conceptontwikkelaars van Hydrogenious LOHC Maritime en Hydrogenious LOHC Technologies. Die laatsten doen momenteel ervaring op met het emissievrije gebruik van de LOHC-technologie in de scheepvaart. Onder meer met commisioning-/serviceschepen voor de offshore. Die kennis zullen ze binnen HyBarge overdragen aan de binnenvaart.

Groene waterstof wordt beschouwd als het sleutel­element voor de overgang naar een koolstof- en emissievrije scheepvaart. Een nadeel is dat conventionele oplossingen om waterstof op te slaan en te vervoeren grote hoeveelheden energie verbruiken. Daarnaast zijn het riskante processen.

Bij de LOHC-technologie van Hydrogenious wordt benzyltolueen gebruikt. Deze thermische olie is nauwelijks ontvlambaar en niet explosief. Volgens het bedrijf is het risicopotentieel vergelijkbaar met dat van diesel. De met waterstof geladen olie kan bij omgevingscondities qua druk en temperatuur gewoon worden opgeslagen. De nieuwe energiedrager neemt bij opslag niet tot nauwelijks extra ruimte in.

Energietransitie

“Met het HyBarge-project willen we de maritieme LOHC-aandrijftechnologie met succes introduceren in de bijzonder hoge veiligheidseisen van de binnenvaart”, zei Oystein Skår, general manager van Hydrogenious LOHC Maritime, bij de bekendmaking. “HGK Shipping is daarbij de ideale partner. We zullen ook gebruik maken van de expertise die we de afgelopen twee jaar hebben opgedaan bij de ontwikkeling van LOHC-aandrijflijnen voor commisioning-/serviceschepen.”

Dr. Daniel Teichmann is bestuursvoorzitter van Hydrogenious LOHC Maritime en CEO en oprichter van Hydrogenious LOHC Technologies. Hij voegt toe: “We maken deze stap om samen met HGK Shipping aanzienlijke vooruitgang te boeken in de energietransitie in de transportsector. Koolstofvrije mobiliteitsoplossingen en transporten over het gevoelige netwerk van rivieren in Europa kunnen dankzij onze veilige LOHC-technologie werkelijkheid worden met behulp van bestaande infrastructuur.”

Mijlpaal

“De introductie van het demonstratieschip kan meer zijn dan alleen een mijlpaal in het bereiken van een klimaatneutrale 
binnenvaart”, voorziet Steffen Bauer. 
“Hetzelfde kan gelden voor de industrie, die afhankelijk zal zijn van energiebronnen zoals waterstof, om haar activiteiten koolstofvrij te maken.”

De CEO van HGK Shipping vervolgt: “De LOHC-technologie van Hydrogenious heeft een enorm toepassingspotentieel, vooral in vergelijking met andere waterstofderivaten. Belangrijker is echter dat er geen speciale tanktechnologie voor nodig is, zodat deze LOHC binnen de bestaande infrastructuur beschikbaar kan worden gemaakt, zowel op het land als op het water.”

Brandstofcel

Om de in de LOHC gebonden waterstof als brandstof te kunnen gebruiken, krijgt het demonstratieschip speciale technologie aan boord, waarmee de waterstof van het transportmedium kan worden gescheiden. Dit gebeurt met behulp van een zogeheten dehydrogeneringsinstallatie, die door Hydrogenious is ontwikkeld.

De waterstof wordt vervolgens naar de brandstofcel gevoerd. Het ‘geloosde’ vloeistof die als energiedrager fungeert, de benzyltolueen, kan later weer met waterstof worden verrijkt. Dat kan dankzij een chemisch proces verderop in de stationaire LOHC-infrastructuur – de opslag- en afgifteapparatuur. Dit is honderden keren mogelijk. Daarna kan de stof ook nog worden gerecycled.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -