‘Zero tolerance’ pleziervaart Prinses Margrietkanaal

0

Rijkswaterstaat hield op het Prinses Margrietkanaal een grote handhavingsactie. Met acht schepen en 16 handhavers werd vier dagen lang gecontroleerd op de vaarregels voor recreatievaart. 95 Processen Verbaal werden uitgeschreven.

Jaarlijks passeren circa 19.000 beroepsschepen het Prinses Margrietkanaal. Tijdens het vaarseizoen komen daar op een deel van het kanaal nog 50.000-80.000 passages van recreatievaart bij. Zeker in de zomermaanden is het dus erg druk op het kanaal, met een grote diversiteit aan scheepsafmetingen, vaargedrag, kennis en ervaring. Rijkswaterstaat ziet dat de regels op het water vaak bewust of onbewust worden overtreden en dat er hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan.

In een speciale actieperiode van 20 tot en met 23 augustus is de controle daarom opgevoerd en hebben handhavers (BOA’s) van Rijkswaterstaat actief op de regels uit het Binnenvaartpolitiereglement gehandhaafd. Met patrouillevaartuigen, rhib’s (snelle interventievaartuigen) en een helikopter is onder andere gecontroleerd op snelheid, plaats op de vaarweg, vaarbewijzen en voorgeschreven uitrusting aan boord.

RWS werkte met snelle interventievaartuigen en een helikopter.
RWS werkte met snelle interventievaartuigen en een helikopter.

200 inspecties

Tijdens de handhavingsactie gold een zero-tolerancebeleid. Rijkswaterstaat heeft tijdens de vier actiedagen ongeveer 200 inspecties uitgevoerd en 95 processen verbaal uitgeschreven. Meest voorkomende overtredingen waren het staand besturen van een snel vaartuig zonder zwemvest, het niet gebruiken van het dodemanskoord en het ontbreken van een vaarbewijs. Ook te snel varen en niet stuurboorwal houden, kwamen vaak voor.

Tijdens de handhavingsactie heeft Rijkswaterstaat als proef gewerkt met Byspy, een systeem waarmee via de smartphone en een printer overtredingen worden vastgelegd. Het voordeel van het uitschrijven van een proces verbaal met dit systeem is dat het sneller werkt en dat foto’s en filmpjes kunnen worden toegevoegd.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.