Wienerberger heeft de Shortsea Award Winnaar 2015 gewonnen. Dinsdag 22 september werd die prijs van Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen uitgereikt op de beurs Transport & Logistics in Antwerpen. Wienerbergers logistiek manager Luc Felix ontving de Award uit handen van minister Ben Weyts van Mobiliteit.
Er waren 7 genomineerden: Bekaert, DD Shipping, Metallo Chimique, PortConnect, Scanfor, Van Hool en Wienerberger. De laatste ging er met de prijs vandoor. De verlader koos er in februari 2014 voor om het grootste gedeelte van zijn export van bakstenen vanuit België naar het Verenigd Koninkrijk te verschuiven van het traditionele roro-vervoer met vrachtwagens naar shortsea. In dat jaar werden 38.000.000 stenen verscheept met 45 coasters, alles bij elkaar zo’n 95.000 ton. De goederenstroom groeit: dit jaar werd tot en met augustus al bijna 65.000 ton verscheept (met 32 coasters).
Binnenvaart
Wienerberger heeft de nieuwe logistiek opgezet met de Van Moer-terminal in Vilvoorde en de coasters van Fast Lines. Vilvoorde werd gekozen om de centrale ligging ten opzichte van de verschillende Wienerberger-fabrieken.
De bedoeling is om vanaf 2016 ook het voortransport vanuit de Wienerberger-fabriek over water uit te voeren. In Beerse beschikt de fabriek over een eigen kade. Vandaar zullen binnenschepen naar Vilvoorde varen.
Meer bestemmingen
De shortsea smaakt kennelijk naar meer: met ingang van dit jaar er ook coasters vanuit Oostende (samenwerking met Verhelst en Fast Lines) naar het VK (Hull en Goole). Dit jaar zijn daar 6 afvaarten geweest. Per afvaart gaat het zo’n 2.050 ton gevelstenen op pallets die afkomstig zijn uit de fabrieken in Kortemark en Péruwelz. Op jaarbasis zal dan ongeveer 20.000 ton vanuit Oostende zijn verscheept.
Op 9 juli is ook een coaster naar Sint-Petersburg vertrokken met 2.070 ton gevelstenen op pallets. Die kwamen uit Beerse, Lanaken en Péruwelz. Als deze test goed bevalt, zal de levering naar Rusland vanaf volgend jaar ook per coaster georganiseerd worden.