De Prinses Máximasluis bij Lith wordt op 29 januari weer in gebruik genomen. Rijkswaterstaat is bij het groot onderhoud aan het sluizencomplex in de Maas druk bezig met de laatste loodjes en verwacht die streefdatum te halen.
“Het heeft wel even geduurd”, zegt Nico Evens, regiocoördinator van BLN-Schuttevaer. “En dat betekende een lange stremming voor de binnenvaart. Dat is vervelend. Maar nu horen we ook positief nieuws. Ik ben blij dat de klus in Lith bijna geklaard is. Dan hoeven de grotere, 135 meter lange binnenvaartschepen en de vaartuigen met maximale diepgang niet meer via Weurt om te varen.”
Scharnieren
Eind juli 2019 startte Rijkswaterstaat met de herstelwerkzaamheden aan de Prinses Máximasluis. Het houtwerk rondom de deuren aan de oostzijde was dringend aan vervanging toe. Toen de deuren daarvoor uit het water waren getild, bleken de scharnieren versleten en moesten ze worden vervangen. Daardoor bleef de grote kolk langer gestremd dan eerst de bedoeling was. Tevens kregen de sluisdeuren een grote onderhoudsbeurt.
Rond Kerst werden de deuren weer in de scharnieren gehangen. Daarna volgde een fase van testen. Ook kreeg de bodem van de noordkolk een versteviging van stortsteen.
Wegwerken achterstallig onderhoud
Bij BLN-Schuttevaer is men blij dat er beweging komt in het wegwerken van de problemen op de Maasroute en de Brabantse en Limburgse kanalen. Door bezuinigingen bij Rijkswaterstaat ontstond achterstallig onderhoud met storingen en uitval als gevolg.
Regiocoördinator Nico Evens: “Begin 2020 kregen we van Rijkswaterstaat te horen dat de aanbestedingen op de Maasroute in volle gang zijn. Dit jaar wordt de westkolk in Belfeld gerenoveerd. Daarna wordt de middensluis onderhanden genomen en dan komt de oostkolk aan de beurt.”
“Als Belfeld klaar is, verhuist het werk verder op de Maas naar sluis Sambeek. In dat sluizencomplex wordt de gehele hydraulische installatie vernieuwd. In Born en Maasbracht worden momenteel werkzaamheden verricht aan de nivelleringsschuiven. De westkolk van de drielingsluis bij Maasbracht is tot 20 februari in onderhoud en de middenkolk van Born is van 27 januari tot en met 21 februari gestremd. Tel dan daarbij de herstelwerkzaamheden in Weurt op. Als gevolg van dat grootscheepse onderhoud op diverse plaatsen ondervindt de scheepvaart de komende periode nog langdurige stremmingen op de Maas en de kanalen.”