Voor het zevende jaar op rij noteert Port of Antwerp in 2019 een overslagrecord. De (verwachte) groei van 1,3 procent levert een totale overslag van 238 miljoen ton op.
Ondanks toenemende spanningen in de wereldhandel noteert de haven ook dit jaar een duidelijke groei in de totale overslag. De containeroverslag groeide met 6,9 procent naar 11,9 miljoen TEU en won aan marktaandeel (van 27,5 naar 28,2 procent). Ook bij de droge bulk steeg de overslag: met 3,4 procent.
Bij de breakbulk, met staal als belangrijkste product, zijn de gevolgen van de mondiale handelsperikelen voelbaar. Dit resulteerde in een daling van 13 procent. Ook voor het segment van de vloeibare bulk noteert Antwerpen een afname: 4,4 procent. Dat is volgens het Havenbedrijf voornamelijk te wijten aan economische groeivertragingen en schommelende olieprijzen.
Investeringen
In 2019 is een sterke basis gelegd voor het toekomstig succes van de haven van Antwerpen en de economische activiteiten, stelt het Antwerpse Havenbedrijf. “Zowel in de chemische als in de logistieke sector werden belangrijke investeringen bekendgemaakt. Naast de recordinvestering van 3 miljard euro door INEOS in de Antwerpse chemische cluster, werd dit jaar ook het startschot voor het ECLUSE-stoomnetwerk gegeven. Daarnaast is ook de Delayed Coker Unit van ExxonMobil in bedrijf gegaan en waren er nog tal van andere investeringen door spelers zoals BASF, Borealis en Standic.”
Containercapaciteit
De Vlaamse regering nam in december een beslissing over het complexe project rond de ontwikkeling van extra containercapaciteit in de haven van Antwerpen. Het gaat om nieuwe capaciteit voor ongeveer 7,1 miljoen containers per jaar. Die zal bestaan uit de bouw van nieuw getijdendok in Doel en betere benutting van bestaande dokken. “De beslissing is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van het economisch potentieel van de haven van Antwerpen en haar bijdrage aan de Vlaamse en Belgische economie”, aldus Port of Antwerp.
Churchill Industrial Zone
Tegelijkertijd met de jaarcijfers onthult Port of Antwerp het inrichtingsplan voor de Churchill Industrial Zone, de voormalige Opel-locatie aan het Churchilldok. Als één van de laatste grote beschikbare terreinen in de haven vlakbij het chemische cluster verwacht de havenbeheerder veel van dit gebied voor de transitie naar een duurzame, circulaire haven.” Het inrichtingsplan biedt ruimte aan innovatieve startups die hieraan kunnen bijdragen. Het plan omvat verschillende types en groottes van loten om diverse spelers te verwelkomen, alsook ruimte voor gedeelde diensten en een ‘proeftuin’ voor duurzame chemie met de nodige faciliteiten om innovatieve concepten in de praktijk te testen.”
Multifuel port
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp, zegt: “Met Churchill Industrial Zone en andere pilootprojecten zet Port of Antwerp grote stappen in het waarmaken van haar ambities als duurzame en circulaire haven. We ijveren voor een multifuel port, een haven waar meerdere duurzame brandstoffen naast elkaar bestaan. We experimenteren binnenkort met sleepboten op duurzame methanol en waterstof. Ook het afvangen van koolstof via het proces van Carbon Capture and Utilisation en Carbon Capture and Storage en het hergebruiken van die koolstof in circulaire processen is een interessante piste om verder te onderzoeken. Het is immers onze ambitie om werk te maken van een duurzame transitie en Port of Antwerp speelt hierin een voortrekkersrol.”
Duurzame ambities
Havenschepen Annick De Ridder, tevens voorzitter van Port of Antwerp, vult aan: “De Churchill-site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Daarom leggen we de lat om op de site toegelaten te worden hoog.”
“We behouden evenwel nog een strategische reserve die ons toelaat om in de toekomst een groot en ambitieus project te faciliteren. Met dit inrichtingsplan beogen we honderden nieuwe jobs die verder bijdragen aan de duurzame groei van onze haven.”
Betere mobiliteit
Port of Antwerp meldt te blijven inzetten op mobiliteit door het beter bundelen van goederenstromen, verdere digitalisering van de haveninfrastructuur en gecoördineerd beheer van de spoorweginfrastructuur. Vandermeiren: “Een groeiende haven is een haven in beweging. We streven ernaar om ook in de toekomst de modal shift verder te zetten. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton aan goederen per spoor vervoerd. Dat is 7 procent van de totale overslag. Dit aandeel moet tegen 2030 verdubbelen naar 15 procent. Ook pijpleidingen gaan een steeds grotere rol innemen.”