- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVoortaan met 3,50 diepgang over Prinses Margrietkanaal

Voortaan met 3,50 diepgang over Prinses Margrietkanaal

- Advertentie -

Delen

Vanaf vandaag is het Prinses Margrietkanaal toegankelijk voor grotere schepen. De provincie Fryslân staat de scheepvaart toe om van Lemmer tot aan Stroobos met een diepgang van 3,50 meter te varen. Voorheen was de maximaal toegestane diepgang 3,20 meter.

De maatregel moet de weg vrijmaken voor meer transport over water. Dit is het resultaat van de afronding van de 1e fase van het Friese deel van het project ‘Verruiming vaarweg Lemmer-Delfzijl’.

Verruiming Lemmer-Delfzijl
Dit project is een samenwerkingsverband tussen de provincies Fryslân, Groningen en Rijkswaterstaat. Door verdieping en verbreding wordt de vaarweg vlot en veilig gemaakt voor grotere schepen, vierlaags containervaart en beperkte tweebaksduwvaart. “Dit is een mooie opsteker voor de binnenvaart. Fryslân wil deze vorm van duurzaam vervoer de maximale ruimte bieden” zegt gedeputeerde Sietske Poepjes.

Het volledige traject met de deelprojecten.

Sinds 2003 heeft de provincie Fryslân gewerkt aan de verdieping van het kanaal, enkele bochtverruimingen en oeverwerken. Door de verdieping kunnen schepen met een diepgang van 3,50 meter (was 3,20 meter) worden toegelaten en kan een schip circa 300 ton meer lading meenemen.  Gedeputeerde  Poepjes is blij met het resultaat. "Hiermee kunnen we beroepsvaart de ruimte geven die gewenst is."

Zes bruggen vervangen
In de tweede fase van de Vaarweg Lemmer-Delfzijl worden in totaal zes bruggen in Friesland vervangen. Deze fase loopt tot 2025. Als eerste wordt de brug bij Burgum vervangen. Ook wordt ter hoogte van Burgum een aquaduct gebouwd als onderdeel van De Centrale As. Door het aquaduct van De Centrale As en de nieuwe brug Burgum contractueel aan elkaar te koppelen, kunnen verschillende voordelen gehaald worden, denkt de provincie. Naast het voordeel voor de scheepvaart kan de koppeling ook financiële voordelen hebben tijdens de uitvoering. De werkzaamheden vinden van 2013 tot en met 2016 plaats.

Groningen
Het Groningse deel van fase 1, de verbreding en verdieping van het Van Starkenborghkanaal, wordt  in 2015 afgerond. De resterende baggerwerkzaamheden zijn gekoppeld aan de aanleg van een hoge brug over het kanaal ten oosten van Zuidhorn. Het gebaggerde materiaal wordt gebruikt voor de aanleg van de taluds van de hoge brug.
In dezelfde periode worden op het Groninger deel ook de Noordzeebrug en de bruggen bij Aduard en Dorkwerd vervangen. Voor het Eemskanaal geldt dat er geen knelpunten zijn bij de diepte en breedte van het kanaal.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -