- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaanderen werkt aan proef met zelfvarend binnenschip

Vlaanderen werkt aan proef met zelfvarend binnenschip

- Advertentie -

Delen

Vlaanderen gaat proeven doen met een zelfvarend binnenschip. Autonoom varen moet de efficiëntie, rendabiliteit en aantrekkelijkheid van de binnenvaart verhogen, heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts bekendgemaakt. Dat deed hij bij derde editie van de Ecorace Challenge die afgelopen weekend in Damme en Brugge plaatsvond.

Weyts: “Ik wil nog meer transporteurs naar de waterweg lokken. Elke vracht die over de waterweg gaat, moet niet over de weg.”

 

Onbemand varen

De Vlaamse vaarwegbeheerders Waterwegen & Zeekanaal nv en NV De Scheepvaart, de KU Leuven en het Noorse bedrijf Marintek slaan de handen ineen voor het project met een autonoom varend schip. Onder de naam RAVEN (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National waters) willen ze op een proeftracé een schip zelfstandig onbemand laten varen. Onderweg zal het schip alle mogelijke obstakels (zoals een sluis en bruggen van verschillende hoogte) autonoom moeten passeren.

Vlaanderen doet een beroep op Europese steun voor het project. Dat kreeg volgens Weyts al een eerste positieve beoordeling. Hij verwacht dat de financiële steun toegekend zal worden. Indien definitieve goedkeuring wordt verkregen, moeten er enkele aanpassingen gebeuren aan de regelgeving en aan de waterweginfrastructuur. Het project kan dan half 2017 starten.

“We slaan met dit project twee vliegen in één slag”, zegt Weyts. “We kunnen met autonoom varen nog meer uit onze waterwegen halen. Tegelijkertijd maken we de binnenvaart nog aantrekkelijker in de ogen van transporteurs die nu nog voor vrachtwagens kiezen.”

 

Ecorace Challenge

Weyts bracht het nieuws over het autonoom varen tijdens de derde Ecorace Challenge. Aan de wedstrijd voor studententeams deed een autonoom navigerend vaartuig mee.

De Ecorace Challenge was 14 en 15 mei en vond plaats op de Damse Vaart in Damme en Brugge. Zeven teams (waarvan vier met internationale samenstelling) kwamen met een innovatief en duurzaam vaartuig met een alternatieve aandrijving. De wedstrijd promoot het hedendaagse, creatieve, innovatieve en duurzame karakter van de Vlaamse binnenvaart. Studenten, academici en sponsorende bedrijven worden via de Ecorace Challenge betrokken bij vervoer over water.

Om de Ecorace te winnen moesten de studententeams een ecologisch vaartuig bouwen met een innovatieve en alternatieve aandrijving. Met dat vaartuig moesten ze verschillende proeven doorstaan: sprint, slalom en uithouding. De teams stelden ook een business plan voor aan een professionele jury, omdat de binnenvaart nieuwe klanten ook met economische argumenten moet kunnen overtuigen.

 

Winnaars

De Ecorace Challenge is een initiatief van de Vlaamse vaarwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart om de binnenvaart als duurzame transportvorm te promoten. De vaarbeheerders willen met de wedstrijd een impuls geven aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen en nieuwe materialen voor binnenvaartschepen. Verder willen ze de interesse opwekken van de academische wereld voor innovatie in de binnenvaart.

Dit jaar werden vier prijzen uitgereikt. Aan elk was een geldbedrag ter waarde van 1.000 euro verbonden:
All round cargo: KU Leuven Ecochallenge Team
All round no cargo: Dutch Solar Boat Team
Meest innovatieve vaartuig: KU Leuven Ecochallenge Team
Beste business plan: KU Leuven Navex e-Boat Team

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -