- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaanderen heeft meer watergebonden terreinen nodig

Vlaanderen heeft meer watergebonden terreinen nodig

- Advertentie -

Delen

Bedrijven in Vlaanderen zijn meer dan ooit op zoek naar duurzame logistieke oplossingen. Daarom roepen vaarwegbeheerder De Vlaamse Waterweg en de Kamer van Koophandel (KvK-Voka) de overheid op om meer watergebonden bedrijven te ontwikkelen. “Alleen zo zal de modal shift lukken”, klonk het tijdens een gezamenlijke binnenvaartinformatiedag van Voka – KvK Limburg & Mechelen-Kempen, De Vlaamse Waterweg en Netwerk De Scheepvaart.

Francis Wanten, voorzitter van Voka Limburg, verwees naar de groeiende files en de voorspelling van het Federaal Planbureau dat het goederenvervoer tot 2030 met circa 25 procent zal toenemen. Vlot vervoer is dan ook voor ondernemers top of mind.

Wanten: “Een sterk vaarwegennet alleen volstaat niet om de binnenvaart te laten groeien. Er moet ook ruimte langs de waterwegen zijn om de ondernemen.”

Verladers overtuigen

“De ambitie is om tegen 2030 jaarlijks zo’n 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg te halen en meer transport op het water te krijgen”, aldus Stephan Geurts van het Netwerk De Scheepvaart. “We willen meer ondernemers overtuigen van de mogelijkheden en voordelen van de binnenvaart.” Tijdens de informatiedag konden bedrijfsleiders de voordelen van de binnenvaart ontdekken aan de hand van bedrijfsbezoeken en getuigenissen van binnenvaartgebruikers.

Voortdurende investeringen in de vaarwegen zijn volgens Frieda Brepoels, voorzitter van de Vlaamse Waterweg, een must. “We hebben in Vlaanderen een uitgebreid waterwegennet. Bijna elke stad en gemeente ligt op amper 10 kilometer van een waterweg. We investeren voortdurend in het performanter maken van het netwerk.”

Recordjaar

2018 was een recordjaar: op de Vlaamse waterwegen met een trafiek van ruim 72 miljoen ton. Het containervervoer groeide naar bijna 825.000 containers. Brepoels: “De Vlaamse Waterweg legt met haar investeringen en ondersteunend beleid het fundament voor een sterk binnenvaartalternatief. Het is aan ondernemend Vlaanderen om de watersnelweg als alternatief aan te grijpen.”

 

Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. (foto Vlaamse Waterweg)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -