NRW.BANK ondersteunt vlootvergroening

0
Minister Ursula Heinen-Esser kreeg een rondleiding op de tanker Volantis van Imperial Logistics. (foto VBW)

Ook binnenvaartondernemers kunnen binnenkort gebruik maken van de energie-efficiëntiekredieten van NRW.BANK. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken in Noordrijn-Westfalen (NRW) laten weten aan aan de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Vaarwegen (VBW) in Duisburg.

Maandag 20 mei was de minister voor Milieu in NRW, Ursula Heinen-Esser, te gast bij de VBW. Ze kreeg een rondleiding op de tanker Volantis van VBW-lid Imperial Logistics. De minister werd bijgepraat over de economische en technische uitdagingen waar scheepseigenaren mee te maken krijgen als ze hun vloot willen verduurzamen. Vervolgens ging ze aan boord van de Acheloos in gesprek met (internationale) leden van de VBW uit de scheepvaart, havens, industrie en administratie.

Vlootverduurzaming

“Als binnenvaart pakken we de uitdagingen aan”, aldus VBW-directeur Marcel Lohbeck. “Er zijn echter geen technische oplossingen die voor de hele sector aantrekkelijk zijn. Grote scheepvaartbedrijven investeren steeds meer in moderne schepen en energie-efficiëntie. Kleinere scheepseigenaren hebben daar vaak te weinig eigen kapitaal voor en moeten worden ondersteund.”

“De maatregelen uit het Masterplan Binnenvaart zijn hiervoor geschikt. We hopen dat ze snel worden omgezet. En zijn blij dat de NRW.BANK ook binnenvaartondernemers gaat helpen met energie-efficiëntiekredieten.”

Walstroom

Ook over subsidies voor walstroominstallaties en ligplaatsen in binnenhavens en steden werd gepraat. VBW-voorzitter Patricia Erb-Korn: “Het Masterplan voorziet vooralsnog alleen in subsidies van de Duitse overheid voor mobiele walstroominstallaties en boordnetwerken. We hebben ook subsidie van de deelstaten nodig voor dergelijk installaties, die duur zijn.”

VBW-vicevoorzitter Niels Anspach (BP Europa) en Joachim Schürings (Thyssenkrupp Steel Europe), lid van de raad van bestuur, riepen de politiek op om samen met industrie en milieuorganisaties na te denken over maatregelen om ongewoon lange laagwaterperioden in de toekomst op te vangen en alvast nu met het plannen hiervan te beginnen.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.