De Vlaamse overheid stapt zelf in de binnenvaart met het doel files te bestrijden. Minister Ben Weyts (foto) van Mobiliteit heeft groen licht gekregen van de ministerraad om een zogeheten Special Purpose Vehicle (SPV) op te richten. Dat laat 3 duwboten en 28 duwbakken bouwen om over kleinere vaarwegen lading te gaan vervoeren. In eerste instantie gaat deze overheidsvloot 3 miljoen ton per jaar kunnen vervoeren, zo verwachten de betrokken partijen.
Het project heet Watertruck+ en is het vervolg op het eerdere Interreg IVB Noordwest-Europa project Watertruck, dat van 2010 tot 2014 liep. Het doel daarvan was een oplossing te vinden voor vervoer over kleine vaarwegen.
“Elke vracht die over het water gaat, moet niet over de weg”, vindt Weyts. Terwijl de autowegen dichtslibben, is er op de vaarwegen nog veel onbenutte capaciteit, zo redeneert hij. 80% van alle Vlaamse bedrijven ligt op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare waterweg. “Bedrijven staren zich blind op de file aan de voordeur, zonder oog te hebben voor de boulevard aan ruimte die openligt aan de achterdeur”, zegt Weyts.
Kleinere vaarwegen
Watertruck+ moet bedrijven een antwoord bieden. Het is een nieuw concept met duwboten die verschillende duwbakken voortstuwen en waarvan de afmetingen zijn afgestemd op kleinere rivieren en kanalen. Ramingen gaan ervan uit dat Watertruck+ alleen al in West-Vlaanderen en de Kempen 3 miljoen ton per jaar kan vervoeren.
De Vlaamse regering heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een publiek vehikel dat Watertruck+ op grote schaal introduceert. In dat bedrijf participeren de Vlaamse waterwegbeheerders WenZ en NV De Scheepvaart en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM).
Subsidie
Zij laten een vloot bouwen van 3 duwboten en 28 duwbakken. De schepen zullen in eerste instantie in Vlaanderen varen, maar kunnen later in heel Europa ingezet worden, denkt Weyts: “Op termijn kan dit een nieuw Vlaams exportproduct worden.”
[kader positie=”rechts” breed=”60″]
Concurrentievervalsing
Op de website van Nieuwsblad Transport spreekt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma haar verbazing uit over het nieuwe overheidsbedrijf. “Dit vervoer wordt overgenomen van bestaand vervoer over water, niet van transport over de weg. Europa werkt daarbij mee aan concurrentievervalsing binnen de vervoerstak die zij zegt te willen stimuleren.”
“Ik zou Minister Weyts willen oproepen zijn verantwoordelijkheid te nemen en zich in te zetten voor behoud van de diversiteit van de sector die al zovele decennia voor veilig vervoer zorgt, door de CCR aan te spreken op het moedwillig kapot maken van een essentieel deel van de binnenvaart, in plaats van haar met overheidssteun nog eens extra te beconcurreren.”
[/kader]
Het totale budget voor het project bedraagt 23 miljoen euro. Dat is inclusief de kosten voor de bouw van de 31 voorziene vaartuigen. De helft van het geld (11,5 miljoen euro) wordt gefinancierd met CEF-geld van de Europese Commissie. Van private partijen wordt een gezamenlijke investering van 9,5 miljoen euro verlangd. Of zich al bedrijven hebben aangemeld, is niet bekend. De Vlaamse overheid betaalt de resterende 2 miljoen euro.
Dat geld is te verantwoorden, vindt Weyts: “Dit is een investering die hoop en perspectief geeft. We investeren in een toekomst met minder vrachtwagens op de weg en vlotter verkeer via de waterweg.”
Economisch haalbaar
“Watertruck is een innovatief concept voor goederenvervoer dat door middel van kleine duwbakken (zelf-aangedreven of niet-aangedreven) op kleine vaarwegen een regio ontsluit en via de grotere vaarwegen de lading in konvooi aan of afvoert”, staat op de website van VIM.
Dat was ook betrokken bij de voorloper. Onder de vlag van het Interreg-project Watertruck werden 6 pilots uitgevoerd in België (4), Nederland (1) en Frankrijk (1). “Algemene conclusie is dat Watertruck zich operationeel en economisch haalbaar aantoont en dat er bij de huidige projectpartners veel interesse en intenties zijn om verder te gaan en het concept in de markt te zetten.”