Verkeersleiders zetten veilige scheepvaart in als joker voor eigen werkschema [OPINIE]

0

Ludiek geïllustreerd door het langs Post Dordt opvarende ms Delos, meldde het Journaal zondagavond dat ‘de veiligheid voor de binnenvaart in het geding is’. Het moet niet gekker worden!

Heeft er een economisch delict plaatsgevonden door het vaartijdenboek niet in te vullen? Of worden er meer uren gemaakt bij de onder het vergrootglas liggende scheepvaart dan wettelijk is toegestaan? Nee, nee, de wind komt uit de hoek van de verkeersleiders. Zij slaan alarm; de veiligheid van scheepvaart wordt hier als joker gebruikt in het geschil tussen de partijen FNV en RWS-medewerkers versus Rijkswaterstaat. RWS-medewerkers klagen namelijk dat door nieuwe roosters en het tekort aan personeel diensten onderbezet zijn en de verkeersleiders te lang achter elkaar moeten werken.

Niemand in de branche misgunt RWS-medewerkers hun job, maar “arbeidsluxe” inleveren in een periode waarin het bedrijfsleven, de scheepvaart en overheid worstelen om zich te handhaven, is overeenkomstig Haags beleid een vanzelfsprekendheid.

 

Niettemin hebben de ondernemingsraad en vakbonden een kort geding tegen Rijkswaterstaat aangespannen over de roosterproblemen. Dat dient vrijdag 20 februari in Utrecht.

FNV meldt op zijn website: ‘Tussen de dienstleiding van VWM en de ondernemingsraad is geen overeenstemming bereikt over de invoering van het grootste deel van de roosters voor 2015. Desondanks heeft VWM de roosters toch ingevoerd. De ondernemingsraad is nu genoodzaakt om via de rechter duidelijk te krijgen dat instemming over de roosters een wettelijk recht is en dat VWM de genomen besluiten moet wijzigen.’

Tegen FNV-medewerker Marco Ouwehand, die in de media ventileert ‘dat er voor een kort geding heel wat aan de hand moet zijn’, zeg ik hierbij dat er voor de scheepvaart helemaal niets aan de hand is. Voorkom koppen in de media als: ‘Veiligheid voor de binnenvaart in het geding’.

 

Scheepvaart heeft een ander werkschema. (foto Johan de Witte)
Scheepvaart heeft een ander werkschema. (foto Johan de Witte)

Want verkeersleiders die vinden dat ze onmisbaar zijn voor een veilige scheepvaart en onvoldoende personeel hebben om bij calamiteiten goed in te kunnen grijpen, komen “in aanvaring” met de beroepsvaart. Er is overvloedig geel op het water, leg een boot stil en beman er een post mee, is het advies. Want de controlerende prestatie van boten op het water om beoordeeld en daardoor als groep door de dienst gewaardeerd te worden, wekt bij de beroepsgroep die soms onevenredig hoge boetes moet betalen, louter misnoegen!

Overigens zou de scheepvaart even goed functioneren als er hier en daar een post in de mottenballen werd gelegd. De elf stuks met zogeheten adviserende begeleiding steken nogal overdreven af tegen de buitenlandse faciliteiten op dit gebied.

 

RWS-medewerker Debby van Slegtenhorst zegt in het AD: ‘Veel meer dan vroeger het geval was, kunnen schippers zelf de situatie overzien. Ze hebben de techniek nu zelf aan boord.’

Hoewel hier sprake is van “mannentaal”, is de ommekeer naar deze “verlichting” van de schipper mij ontgaan. Immers, vóór de verkeerspostenrevolutie bewees de scheepvaart zelfs zonder techniek reeds veilig koers te kunnen houden.

 

Johan de Witte

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.