Verhaar Omega en De Waal werken aan elektrische poddrive

0
Van links naar rechts Jan Verhaar, Mark Verhaar, Johan Verlaan en Marco de Waal. (foto De Waal)

Ondanks het coronavirus gaan de ontwikkelingen bij Verhaar Omega en Machinefabriek De Waal gewoon door. Momenteel zijn deze gevestigde bedrijven in de nationale en internationale scheepvaartbranche met elkaar in gesprek over het op de markt brengen van een nieuw type elektrische azimuth thruster. De nieuw te ontwikkelen 360 graden draaibare, volledig elektrische poddrive speelt perfect in op de huidige elektrificatie van de scheepvaart.

De elektrificatie van de binnenvaart heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Alternatieven als LNG of dual-fuel lijken naar de achtergrond te worden gedrongen door de grote opkomst van elektrisch varen. Met de nieuw te ontwikkelen azimuth thruster in de vorm van een poddrive met geïntegreerde elektromotor spelen Verhaar Omega en De Waal in op de wensen van de scheepvaart.

Poddrive

De bedrijven hebben elkaar gevonden in hun toekomstplannen: Verhaar Omega beschikt over de technische kennis en alle knowhow, De Waal over de faciliteiten voor de productie en inbouw. Bovendien beschikken beide bedrijven over veel, landelijk verspreide servicemonteurs. Dit alles bij elkaar zorgt in hun ogen voor de ideale combinatie om deze plannen te realiseren.

De nieuwe poddrive wordt zowel een modernere, als efficiëntere versie van de eerder ontwikkelde V-Pod van Verhaar Omega. Met de sterke combinatie verwachten de bedrijven de sleutel in handen te hebben voor een hernieuwde, succesvolle introductie op de Nederlandse markt.

Volwaardig alternatief

Marco de Waal: “We zien dat de eerste hybride oplossing van elektrificatie, langzaam aan het uitfaseren is. De markt raakt er steeds meer van overtuigd dat een reguliere thruster of poddrive een volwaardig alternatief wordt voor de traditionele aandrijving. Als Verhaar Omega & De Waal spelen we hier graag op in.”

Mark Verhaar vylt aan: “Een poddrive is een andere naam voor een azimuth thruster waarbij de elektromotor volledig is geïntegreerd; hierdoor is er geen haakse overbrenging nodig en wordt de schroefas direct door de elektromotor aangedreven. De gehele draaibare poddrive bevindt zich onder water waardoor er sprake is van natuurlijke koeling.”

“De ruimtebesparing aan boord in combinatie met minder mechanisch weerstandsverlies en natuurlijke waterkoeling, zorgt voor veel voordelen. Onder andere een lager brandstofverbruik, een stillere aandrijving en hoger rendement. Tel hierbij de uitstekende manoeuvreereigenschappen, het succes van poddrives in de zeevaart én de grote opkomst in de pleziervaart op en we verwachten dat het door ons te ontwikkelen systeem mede gaat bijdragen aan de elektrificatie van de binnenvaart.”

Introductie op Maritime Industry

Verhaar Omega en Machinefabriek De Waal verwachten de nieuwe poddrive tegen een redelijke prijs op de markt te kunnen brengen. Momenteel werken ze hard aan de technische uitwerking. Deze zomer worden de eerste exemplaren gebouwd.

Voorafgaand aan de introductie wordt ingezet op uitgebreide praktijktests: zowel op de testbank als aan boord van een schip. Ook wordt er al nagedacht over de naamgeving en zal er een brochure worden ontwikkeld. Tevens is er veel aandacht voor interne opleiding van de installatie- en servicemonteurs.

In oktober verwachten beide partijen de nieuwe poddrive op Maritime Industry aan het publiek te kunnen tonen.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.