Donderdag 3 oktober vierden het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat dat de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is voltooid. Een van de meest intensief bevaren waterwegen van Nederland is over een lengte van 25 kilometer anderhalve meter verdiept.

De ceremoniële ingebruikname van de verdiepte Nieuwe Waterweg en Botlek werd verricht door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul, Chief Operating Officer van Havenbedrijf Rotterdam. De openingshandeling bestond uit een nautisch saluut samen met de schepen van de betrokken aannemers Van der Kamp en Boskalis, een patrouillevaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam en een schip van Rijkswaterstaat.

Groot, groter, grootst

Van Nieuwenhuizen en Paul zeiden trots te zijn op de uitstekende samenwerking en de snelheid waarmee de klus is volbracht. Ook de grootste zeeschepen met een diepgang van 15 meter kunnen nu het Botlekgebied in de Rotterdamse haven goed bereiken.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Groot, groter, grootst. We hebben hier het over de Aframax, Suezmax en Panamax. Mammoetschepen die goedkoper, duurzamer en veiliger varen. Groot is in de havenbranche niet alleen een erekwestie maar ook een voorwaarde om te kunnen overleven in een moordende mondiale concurrentiestrijd. Dat geldt zeker voor de Rotterdamse haven.”

Minister Cora van Nieuwenhuizen en Havenbedrijf topman Ronald Paul (foto’s: Havenbedrijf Rotterdam/Jerry Lampen)

Blijven investeren

Paul: “Dat de grootste zeeschepen de Rotterdamse haven nu goed kunnen bereiken, is van groot belang voor de concurrentiepositie van de ondernemingen in dit gebied. Investeringen door het Havenbedrijf ontlokken een veelvoud aan investeringen door het havenbedrijfsleven. Het onderstreept dat wij het bestaande havenindustriële complex blijven versterken en tegelijkertijd bezig zijn om geheel nieuwe activiteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door te investeren in de energietransitie en digitalisering.”

De totale gezamenlijke investering bedroeg circa 70 miljoen euro. De baggerwerkzaamheden zijn verricht terwijl de scheepvaart gewoon door kon gaan. Jaarlijks varen er meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.