Het schip dat vrijdagochtend 1 maart in Rotterdam tegen de Willemsbrug voer, vast kwam te zitten en twee lege containers verloor, is weer los. Het gaat om de Monika Deymann, een schip van Reederei Deymann. Martin Deymann, oprichter en eigenaar, kwam in de loop van de ochtend al met een persverklaring: “Ik wil mijn spijt betuigen over het incident van vanochtend in de haven van Rotterdam.”
“De oorzaak van het ongeluk wordt momenteel onderzocht”, aldus Martin Deymann. “Het stuurhuis is licht beschadigd en er is schade aan verschillende lege containers. De veiligheid van onze bemanningen, onze lading en het milieu is onze topprioriteit. Gelukkig was er geen persoonlijk letsel of milieuschade in verband met dit ongeluk.”
Als voormalig schipper is hij zich “bewust van de risico’s en uitdagingen waar onze kapiteins dagelijks mee te maken hebben”, schrijft Deymann in de persverklaring. “Ondanks uitgebreide voorbereiding en training kunnen er onvoorziene gebeurtenissen plaatsvinden, zoals vandaag helaas het geval was.”
Besturing op afstand
Twee dagen eerder opende Reederei Deymann samen met Seafer in Duisburg feestelijk het eerste control center voor besturing op afstand voor de binnenvaart in Duitsland. Dat noemt de reder “een mijlpaal voor de veiligheid en efficiëntie op onze waterwegen. Deze technologie zal het mogelijk maken om de scheepvaart te moderniseren en de ondersteuning van schippers vanaf het land te verbeteren.”
“We zijn vastbesloten om van dit incident te leren en onze veiligheidsmaatregelen te blijven verbeteren. Reederei Deymann zal alles in het werk blijven stellen om te voldoen aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid, milieubescherming en operationele veiligheid.
Wij zullen in ons nieuwe hoofdkantoor de beste trainingsfaciliteiten, waaronder een simulator, inrichten om onze bemanningen optimaal op hun taken voor te bereiden.”