Vario Groep breidt vloot uit met chemicaliëntanker Servus

0
mts Servus (foto Asto Shipyard)

In 1998 begonnen Dennis en Agatha Mandemaker met één eigen schip, het 1.747 ton metende drogeladingschip Servus. In 2003 volgde, in samenwerking met schoonvader Fré Molegraaf (uitgetreden in 2016), de overstap naar de tankvaart. Een succesvolle overstap, want onlangs vond de feestelijke doopplechtigheid van de veertiende tanker bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer plaats. Met als naam… Servus.

De vijftiende, met de naam Farvel, wordt op dit moment afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht. Daarnaast beschikt het familiebedrijf, onder de naam Vario Groep, nog over koppelverband Coppia I en II en het passagiersschip Dutch Largo. De 8.700 ton metende nieuwbouwtanker Servus is 135 x 17,50 meter en werd op vrijdag 31 maart gedoopt door Agatha, mede-eigenaar en de echtgenote van Dennis Mandemaker. De twee zoons, Tim en Matthijs, die ook actief zijn in het familiebedrijf en toe gaan treden, keken trots toe op de kade in Raamsdonksveer.

De Servus, met het Smart Pumping System van MarFlex als een innovatieve primeur aan boord, lag tijdens de doopplechtigheid naast de fraaie plezierjachten in de haven van buurman Altena Yachting. In die glimmende omgeving viel de luxe afgewerkte tanker Servus absoluut niet uit de toon.

Goed doordachte tanker

Voor de 21-jarige Matthijs Mandemaker was het de eerste afbouw die hij namens Vario Groep mocht begeleiden. Dat is hem, samen met projectleider bij Asto Shipyard Stijn Buijks, zichtbaar goed gelukt. Buijks zegt over de afbouwperiode: “De familie Mandemaker weet heel goed wat ze wil. Het is mede daardoor een goed doordachte tanker met een hoge standaard en luxe afwerking geworden. Er is veel rvs aan boord, waarbij tal van verfraaiende details opvallen. Zo liggen de wrijfhouten niet op het dek, maar hangen ze keurig in rvs beugels.”

Na zijn opleiding Kapitein en Management op het STC, waarbij hij tweemaal een half jaar stage liep op een zandschip en op een van de schepen van het familiebedrijf, werd Matthijs Mandemaker actief betrokken bij de activiteiten.

Debuut

Hij vertelt over zijn debuut als projectbegeleider: “Ik kan terugkijken op een zeer prettige samenwerking. Asto Shipyard is een mooi bedrijf waar ik echt heel goed mee heb samengewerkt. Dat geldt overigens ook voor de toeleveranciers, waaronder Willemsen Interieur en PC Kamp die de inbouw in de machinekamer heeft gedaan.”

Diverse schepen van de vloot van de familie Mandemaker hebben de naam van een internationale groet. Zo is Servus een Latijnse begroeting en betekent zoveel als ‘tot uw dienst’, of zoals in Oostenrijk ‘goedendag’. De momenteel door Dolderman af te bouwen Farvel is genoemd naar een Deense groet. Bij deze afbouw is zoon Tim Mandemaker de projectbegeleider.

Het Chinese casco van de Servus is geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding, die ook de vorige Servus (135 x 11,40 meter) heeft verkocht. Dat schip vaart nu verder onder de naam Suezmax.

De nieuwe Servus wordt voortgestuwd door twee door Koedood geleverde Mitsubishi-hoofdmotoren S12R-MPTAW-Stage V. Koedood leverde ook twee Mitsubishi-generatorsets S6R-MPTAW 610 kVA/488 ekw Stage V. De Servus is het zevende schip van de vloot van de Vario Groep die voor Unibarge gaat varen – in dit geval in het ARA-gebied.

Matthijs Mandemaker (links) en Stijn Buijks begeleidden samen de afbouw. (foto Jan Hoek)

MarFlex Smart Pumping-systeem

De Servus beschikt over twaalf top-gecoate tanks van 780 kuub elk. Voor het lossen van lichte chemicaliën als benzeen en benzine zijn twaalf ATEX-gecertificeerde deepwell-pompen geïnstalleerd van het type MDPD-80, elk met een capaciteit van 125 kuub per uur.

Tijdens het lossen van een tanker veranderen de optimale pompsnelheid en klepstand. Het is voor de bemanning dan niet te doen om dit handmatig bij te houden. MarFlex heeft hiervoor het Smart Pumping System ontwikkeld, een systeem dat dit automatisch doet en waarvan de allereerste is geïnstalleerd aan boord van de Servus.

MarFlex’ Corporate Manager Technics Peter Raaijmakers vertelt over de laatste innovatie van het bedrijf: “Het automatische systeem zorgt ervoor dat de pompen op de meest
efficiënte manier de tanks lost. Een besparing van meer dan 40 procent energie en een aanmerkelijke vermindering van de CO2-uitstoot. Onder optimale omstandigheden kan de Servus de CO2-uitstoot jaarlijks met 100.000 kilo verminderen.”

Twee Awards

De werking van het MarFlex Smart Pumping System bestaat uit drie fases. “Tijdens fase 1 kan de bemanning kiezen voor maximale energiebesparing of snelste lossing. In beide gevallen zorgt het systeem ervoor dat de pompen op hun best efficiency point worden gebruikt. Hierbij wordt rekening gehouden met de lading- en terminalspecificaties. Als het systeem is aangesloten op sensoren, worden in fase 2 de pompsnelheid en de klepstand automatisch afgestemd om te compenseren voor verschillende tankniveaus of leidingweerstand. Zelfs fase 3 is binnen handbereik, daarbij vindt de autonome vrachtafhandeling plaats; als het systeem is aangesloten op de klepcontroller kan het laad-en-los-plan volledig worden geautomatiseerd. Kortom: een systeem waarvan de technologie heel ver gaat en waar de bemanning op eenvoudige wijze gebruik kan maken”, stelt Raaijmakers.

Tijdens het Maritime Innovation Platform op 28 maart ontving hij de Schuttevaer Award. Bijna de helft van de bezoekers vond het Smart Pumping System tijdens de bijeenkomst in Dordrecht de meest veelbelovende innovatie.

Waar MarFlex de Schuttevaer Award in ontvangst mocht nemen, kreeg de familie Mandemaker te horen dat de Servus op de lijst van Green Award komt te staan, iets wat overigens geldt voor nagenoeg de complete ‘groene’ vloot van de Vario Groep. Het familiebedrijf streeft ernaar een voorloper te zijn op het gebied van innovatie en duurzaamheid. De tanker Servus is daar een mooi voorbeeld van.

⇒ Kijk voor meer informatie over de Servus op vlootschouw.nl.

tekst: Jan Hoek

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.