- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDieselelektrische Stolt IJssel houdt de vaart erin met een lage uitstoot

Dieselelektrische Stolt IJssel houdt de vaart erin met een lage uitstoot

- Advertentie -

Delen

De Stolt IJssel is ‘af’. Op 29 maart werd de technische proefvaart gehouden en daarna keerde het schip terug naar Hardinxveld om de laatste puntjes op de i te zetten. Op 6 april was de doop.

De Stolt IJssel ligt 29 maart al vroeg in de noordelijke voorhaven van de Volkerak­sluizen, een gloednieuw schip, klaar voor de proefvaart. Het stuurhuis vol met vertegenwoordigers van de rederij en leveranciers, techneuten met laptops, genodigden. Aan dek en in de machinekamers zwermen mensen in overalls die voor leken onbegrijpelijke dingen doen en zeggen, maar alles en iedereen werkt samen om er een geslaagde dag van te maken. Tussen het werk door wordt bijgepraat met bekenden, er worden nieuwe contacten gelegd en er wordt koffie gedronken, de catering is goed verzorgd.

Geslaagd!

Dan zijn de trossen los en onmerkbaar glijdt de chemicaliëntanker van 5.000 ton de
haven uit. Sjaak Oudakker bestuurt het schip, legt per marifoon contact met een binnenkomende tanker en kantelt het blauwe bord. Buiten de haven gaat het ‘bakboord uit’ richting Haringvlietbrug. Daar voorbij, tussen het eiland Tiengemeten en de polders van de Hoeksche Waard ingeklemd, strekt zich het water uit van het Vuile Gat. De naam spreekt boekdelen over de tijd dat dit gebied onderdeel was van een groot estuarium, waar wind, golven en getij vrij spel hadden en menig schip in groot gevaar kwam.

Hoe anders is het nu? Bijna geruisloos tikt het met ruim 4.000 ton geladen schip de 20 kilometer per uur aan op het brede en diepe vaarwater, dat bijzonder geschikt is voor proefvaarten als deze. Binnen de norm ligt de tanker op commando stil en ‘zwaait’ in zo’n 200 meter. Zonder problemen volgt proef na proef. Data worden verzameld, alarmen getest, rapporten geschreven. Aan het begin van de middag wordt vakkundig gemeerd op de palen in de dezelfde voorhaven. Proefvaart geslaagd!

Strak

Het casco van de Stolt IJssel is in opdracht van Mercurius Shipbuilding gebouwd door China Merchants Jinling Shipyards Dingheng Co in het Chinese Yangzhou. Deze scheepswerf is gespecialiseerd in het bouwen van hoogwaardige tankschepen met roestvrijstalen ladingtanks en dat is te zien: het geheel ziet er goed afgewerkt en strak uit.

Het schip is het vierde uit een serie; de zusterschepen Oranje Nassau 5 en 6 van rederij Oudcomb en de Stolt Donau zijn eerder gebouwd, volgens hetzelfde plan. De afbouw vond plaats bij Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam, in het hele project is de expertise van Sjaak Oudakker te zien: ervaring in het bouwen en exploiteren van hightech-binnenvaarttankers.

De Stolt IJssel meet 110 bij 14 meter en is voorzien van veertien ladingtanks, geschikt voor vrijwel alle chemicaliën door toepassing van roestvrijstaal. De lading kan worden verwarmd en de leidingen aan dek zijn getraced en geïsoleerd.

De proefvaart op het Vuile Gat. (foto Chris van Loon)

Gemak en veiligheid

De dieselelektrische aandrijving heeft een totaalvermogen van 1.600 kW ofwel bijna 2.200 ouderwetse pk’s. De mechanische energie voor de generatoren wordt geleverd door drie Stage-V Mitsubishi’s type S6R, zes-in-lijn dieselmotoren met een uitlaatgasturbo en intercooler, een slagvolume van 24,5 liter en een vermogen van 577 kW. Ze zijn geleverd door Koedood Marine Group en voorzien van een uitgebreid nabehandelingssysteem: roetfilter, oxidatiekatalysator en ureuminspuiting zorgen voor een sterke reductie van fijnstof en stikstofoxiden in de atmosfeer.

Veth Propulsion uit Papendrecht leverde drie type VL-700 thrusters, elk met een vermogen van 533 kW. Geplaatst in het speciaal voor dit doel gevormde achterschip
stuwen de 1.400 millimeter grote schroeven het schip in de gewenste richting. Samen met de elektrisch aangedreven boegschroef lijkt manoeuvreren kinderspel.

Gemak en veiligheid gaan zo hand in hand; bij uitval van een generator of aandrijfunit blijft het schip bestuurbaar en inzetbaar. Bovendien levert deze configuratie met
motoren vóór, woningen en elektrische aandrijving achter, meerdere voordelen op; in de verblijven is het stiller en het schip ligt gelijklastiger getrimd.

Het stuurhuis is ruim, ziet er verzorgd uit en is voorzien van apparatuur die de laatste stand van de techniek weergeeft. Oechies Elektrotechniek uit Rotterdam zorgde ervoor dat alles naar wens functioneert.

Stolt-Nielsen

In 1959 richtte de Noor Jacob Stolt-Nielsen een scheepvaartbedrijf op dat zich toelegde op het vervoer van chemicaliën en eetbare olie. Momenteel is het bedrijf wereldwijd actief en exploiteert naast 150 sophisticated parceltankers, terminals, tankcontainers en opslag, distributie en transport van vloeibaar aardgas (LNG). Het concern is toonaangevend in omvang en innovatie.

De Mercurius Shipping Group uit Hendrik-Ido-Ambacht werkt al ruim dertig jaar samen met Stolt-Nielsen. De goede contacten hebben geleid tot meerdere geslaagde projecten, waaronder de Stolt Donau en de Stolt IJssel. Over en weer delen de bedrijven kennis en ervaring voor een optimaal eindproduct: binnenvaarttankers die vooruitstrevend,
efficiënt en doelmatig zijn.

(foto Chris van Loon)

Mercurius Shipbuilding

Op een comfortabele bank in de living, waar tijdens de vaart zonder stemverheffing
gesproken kan worden, vertelt Mercurius-CEO Robert-Jan Zimmerman over het schip en de aandrijving: “Elk nieuw schip is een evolutie van de vorige, door kleine verbeteringen en aanpassingen, soms nauwelijks te zien. Dit schip vaart niet volgens een vast vaarschema en met verschillende ladingsoorten.”

“Dat maakt het varen op alternatieve brandstoffen extra uitdagend. We denken dat in een transitieperiode de dual fuel-configuratie het beste werkt. Marktsituatie, beschikbaarheid en prijs bepalen de mate waarin we methanol kunnen inzetten of dieselolie gebruiken. De continuïteit moet gewaarborgd blijven, het schip moet te allen tijde kunnen varen.”

“Over evolutie gesproken… we denken als volgende stap aan een opstelling van vier of vijf kleinere generatorsets, met een vergelijkbaar totaalvermogen. Het aantal motorleveranciers is dan ruimer, bovendien kunnen de schepen waarschijnlijk nog efficiënter worden. Het blijven mooi uitdagingen!”

tekst: Chris van Loon 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -