Van Gogh: meesterwerk voor GEFO

0
(foto Maritime Filming Group)

Het getuigt van vertrouwen als je de proefvaart op vrijdag de 13e plant. Maar in het geval van het roestvaststalen motortankschip Van Gogh was dat vertrouwen geheel terecht. De proefvaart op 13 maart verliep dan ook vlekkeloos. De Van Gogh is een meesterwerk, dat goed past in de collectie van GEFO.

Als je weet welke bedrijven voor de bouw van de 110 meter lange rvs type C-tanker verantwoordelijk waren, weet je dat het bij voorbaat goed zat. Zo verzorgde RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding het ontwerp, de bouw en levering van het complete schip en fungeerde Dolderman als afbouwwerf. Het Dordtse bedrijf leverde en installeerde
onder meer ook de voortstuwingsmotor: een Caterpillar 3512C.

De ladingtanks zijn gebouwd van RVS 316 en het schip is hiermee goed inzetbaar voor het vervoer van chemicaliën. RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding levert binnenkort ook het tweede rvs tankschip aan GEFO op, de Van Dijck. Later dit jaar komt nog een derde rvs tanker voor GEFO in de vaart. Het casco van deze Vermeer is momenteel in China in aanbouw, aldus Wim Driessen.

Van ADS van STIGT komt de Masson Marine-keerkoppeling, met elastische koppeling en elektrische bediening van Centa. Den Breejen Shipyard vervaardigde de schroefasinstallatie. Damen Marine Components staat achter de roeraandrijving, de hydrodynamische profielroeren en de straalbuis (type Optima). Exakt Alignment realiseerde het uitlijnen en funderen van de motor en de keerkoppeling. Blokland Non-Ferro zorgde voor de beunkoelers.

Marflex voorzag de Van Gogh van acht MDPD-80 ladingpompen en acht nazuigpompen. Foresta Trading leverde een compleet pakket F.T. VICTOR-dienstpompen, ballast-/stripping-ejectors en andere pompen en toebehoren. RuGotech Pijpleidingen verzorgde het complete dekleidingsysteem. W & O Europe leverde de afsluiters voor dit dubbele en zeer uitgebreide dekleiding­systeem, het ballastsysteem en de machinekamers.

De Van Gogh beschikt over een elektrisch aangedreven Verhaar Omega-boegschroefinstallatie. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis, dat is uitgerust met hefgeleide­kokersysteem. Alphatron Marine leverde het navigatiepakket.

Van Wijk Machinefabriek en Scheeps­reparatiebedrijf zorgde voor de ankerlieren, ankers en kettingen. ClimaLogic leverde de airconditioning- en overdrukinstallatie, de machinekamerventilatoren en de afsluit­bare rvs roosters. WindeX Engineering installeerde de airconditioning- en de overdrukinstallatie. VE-woning en scheepsstoffering voerde de stoffering van de woning en het stuurhuis uit, met onder andere Ve-screen-zonwering.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.