Op 20 april 2020 zijn de tweede sluis bij Eefde en het terrein naast de sluis in gebruik genomen. “De tweede sluis verbetert de bereikbaarheid van Twente voor de binnenvaart en geeft hiermee een belangrijke economische impuls aan de regio”, aldus minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).
De sluis geeft ruimte aan grotere zwaarder beladen binnenvaartschepen die door uitbreiding van het sluizencomplex nu ook de havens in Hengelo, Enschede en Almelo kunnen aandoen.
Puntdeuren en segmentdeur
Na een bouwperiode van drie jaar kunnen vanaf nu de schepen gebruik maken van de diepere en snellere tweede sluis. De nieuwe sluiskolk heeft een segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur van deze omvang in een schutsluis is uniek in Nederland. Het voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur makkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik.
Rijkswaterstaat laat in twee video’s zien hoe de segmentdeur van zo’n 15 meter is verplaatst en hoe de deuren op hun plek werden gehangen.
De realisatie van de nieuwe sluis bij Eefde is tot stand gekomen door een goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Lock to Twente (Mobilis en Croonwolter&dros). Ook de gemeente Lochem, het waterschap Rijn en IJssel en de provincie Gelderland waren betrokken bij de uitbreiding van Sluis Eefde. Kijk op Facebookaccount Twentekanalen voor een dronefilm.