De bouw van vier schepen voor Vertom is nog in volle gang, maar Thecla Bodewes Shipyards heeft al opdracht gekregen voor de levering van nóg twee LABRAX 7000-schepen. De Multi-Purpose Cargo-schepen van 7.000 TDW krijgen een diesel-elektrische voortstuwing.
In 2021 ontving de wervengroep van Vertom een order voor vier schepen van dit type. De LABRAX 7000 schepen zijn speciaal ontwikkeld voor de Nederlands rederij om klanten op maat te kunnen bedienen. Ze krijgen een lengte van 118,60 meter en een breedte van 14,30 meter.
Tijdens de detail-engineering is het rompontwerp geoptimaliseerd met behulp van CFD-calculaties voor een laag benodigd vermogen en een hoge brandstofefficiëntie. Het schip wordt aangedreven door een modulair brandstof-elektrisch voortstuwingsysteem. De volledig box-vormige ruimen zorgen voor een optimale flexibiliteit voor de belading.
Vertom Patty
“We zijn er trots op dat wij wederom het vertrouwen van Vertom hebben gekregen voor de bouw van deze mooie projecten”, zegt CEO Thecla Bodewes. “Deze tweede order toont aan dat Thecla Bodewes Shipyards een stevige positie heeft verworven als een gerenommeerde partner voor het ontwerp, de ontwikkeling en de bouw van dergelijke innovatieve schepen en we kijken ernaar uit om onze succesvolle samenwerking met Vertom langdurig voort te zetten.”
De schepen worden ontwikkeld en gebouwd op de scheepswerf van Thecla Bodewes in Kampen, in samenwerking met Nederlandse partners. Het eerste van de serie van vier schepen, de Vertom Patty, zal op 23 september in Kampen te water worden gelaten. De andere schepen uit de eerste bestelling volgen dit en volgend jaar. De nieuw gecontracteerde schepen, nummer 5 en 6, worden in 2024 en 2025 opgeleverd.