Een jaar vliegt om en we zijn blij dat er dit jaar zoveel gelukt is van wat we ons hadden voorgenomen om te doen voor de sector. Hoewel de sector zelf gebukt ging onder zware tijden. Maar des te meer reden om de binnenvaart te promoten, want mede door de sterke punten van vervoer over water te beklemtonen, komen we ook deze moeilijke periode weer te boven.
Wat hebben we allemaal gerealiseerd in 2009? Om te beginnen de aanwezigheid van het BVB namens de binnenvaart op verschillende havendagen. Die worden door mensen bezocht die anders nooit veel doen met haven en vervoer en dus altijd weer een mooie gelegenheid om de vlag van de binnenvaart uit te hangen. Dat hebben we dan ook gedaan bij de havendagen van Dordrecht en Maasbracht en uiteraard bij de Rotterdamse Wereldhavendagen. Ook bij de twee beurzen ontbraken we niet, in Gorinchem (de CSI) en in Ahoy (de Europort 2009).
Conferentie
We hebben dit jaar een prima samenwerking gehad met de promotieclubs van de collega’s van het spoor en de shortsea, en uiteindelijk resulteerde dat in de Conferentie ‘Holland Intermodal’ in de voormalige Citrusveiling in Rotterdam.
Zoals het een reclamebureau van de binnenvaart betaamt, verzorgde het BVB dit jaar weer enkele bijzondere uitgaven. Daaronder de folder ‘Ruim denken’, het jaarverslag, de gebruikelijke Verladersinfo en de Nieuwsbrief voor onze sponsors. Het vlaggenschip van de promotie is natuurlijk elk jaar weer de uitgave van ‘Waardevol Transport’, het overzichtelijke boekje dat de potentiële klanten van de binnenvaart inzicht geeft in hoe waardevol het transport per binnenschip is, nu meer dan ooit tevoren.
Werkbezoeken
Eén van de succesvolste instrumenten van het BVB werd ook dit jaar weer veelvuldig ingezet: met werkbezoeken werden topmensen van het bedrijfsleven en de overheid wegwijs gemaakt in de binnenvaart door een kijkje te kunnen nemen in de praktijk aan boord en op het water. Voorlichting over het BVB-werk werd ook gegeven aan de achterban, de schippers, in dit geval aan hen die mde volkerak sluizen passeerden.
Om nog meer te benadrukken dat de binnenvaart een aantrekkelijke manier is om grote hoeveelheden goederen te vervoeren, werden magneten ontwikkeld en vervaardigd met binnenschepen erop. Een nieuwe gadget, deze keer om aan de koelkast te kleven.
Europees
Ook internationaal was het BVB dit jaar actief, betrokken bij het Europese project Platina (onderdeel van het Naiades-programma) en uiteraard samen met de collega’s in de koepelorganisatie Inland Navigation Europe (INE) Voor volgend jaar staat er een grote campagne op stapel voor het kleine schip (website, fi lm), wordt nog meer gefocust op de verladers (onder andere door persoonlijke adviezen over vervoer) en wordt samen met de organisaties van Shortsea en Rail deelgenomen aan de beurs voor Logistiek en Transport.
Kantoor gesloten
In verband met de feestdagen is het kantoor gesloten van 28 december tot en met 3 januari 2010.
Het bestuur en de medewerkers van het BVB wensen u heel prettige feestdagen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!