TeamCo bouwt dieselelektrische laagwatergastanker voor HGK Shipping

0
mts GAS94
(foto Dronebird)

Onlangs is de GAS 94, een laagwatergastanker van 110 x 12,50 meter door TeamCo overgedragen aan de eigenaar HGK Shipping uit Keulen. Wie in de archieven gaat snuffelen, ontdekt dat deze nieuwbouwtanker al de achtste gastanker is die door TeamCo voor de Duitse rederij turnkey is afgebouwd.

Toen het contract voor het schip, waarvoor het casco in het Poolse Szczecin gebouwd zou worden, op 16 december 2019 getekend werd, is afgesproken dat de type G-tanker op 30 september 2021 opgeleverd zou worden. Afspraak is afspraak bij Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo en dus was het roodgekleurde schip met een opvallend wit dek exact op de afgesproken datum gereed. Een afbouw geheel volgens alle wensen en eisen van de bijzonder contente opdrachtgever.

TeamCo stond garant voor een afbouw van a tot z, ofwel van de engineering, de bouw van het casco in Polen tot en met de complete afbouw in Heusden. Het dieselelektrische schip is niet alleen superstil, maar ook berekend op extreem lage waterstanden. Zo kan de GAS 94 op de Rijn blijven varen als het water bij Kaub het kritische niveau van 25 centimeter bereikt. De tanker kan onder die omstandigheden nog altijd 220 ton vloeibare chemicaliën vervoeren.

(foto HGK Shipping)

BASF

Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping, concludeert na de geslaagde afbouw: “Dit schip is een belangrijke mijlpaal op het gebied van innovaties en duurzaamheid in de binnenvaart. De combinatie van een innovatieve voorstuwing en de voor diepgang geoptimaliseerde scheepsconstructie past perfect bij hoe wij de toekomst van de binnenvaart voor ogen hebben.”

Anke Bestmann, algemeen directeur van HGK Gas Shipping, vult aan: “Ons doel is de komende jaren zes moderne laagwater- en qua voortstuwing geoptimaliseerde schepen in de vaart te brengen. Daarbij denken we serieus na over het gebruik van waterstof.”

Bij BASF (Badische Anilin & Soda-Fabrik), het grootste chemieconcern ter wereld, met de hoofdvestiging in Ludwigshafen am Rhein, werken op de research- en productielocatie van het bedrijf maar liefst 39.000 personen. De GAS 94 verzorgt het transport van vloeibare chemicaliën tussen de ARA-havens en BASF in Ludwigshafen.

Het ontwerp diende op verzoek van de multinational een laagwatertanker te worden. Met de in nauwe samenwerking tussen HGK Shipping en TeamCo ontworpen tanker wisten ze BASF te overtuigen met het innovatieve concept, dat uniek is in de tankvaart. Niet alleen wordt de CO2-uitstoot geminimaliseerd, er kan ook bij extreem lage waterstanden vervoer over water gegarandeerd worden.

Innovatie en duurzaamheid

De hoofdaandrijving bestaat uit drie elektromotoren met een vermogen van 405 kW, elk voorzien van compacte Veth Integrated L-drive roerpropellers en watergekoelde PM-motoren. De uitstekende manoeuvreerbaarheid komt door 360 graden stuurkracht. Het complete systeem heeft er mede toe bijgedragen dat de GAS 94 een superstille tanker is.

De elektromotoren worden gevoed door vier op de as geïnstalleerde dieselgeneratorsets met een totaalvermogen van 1.440 ekW en voorzien van een afgasbehandelingssysteem. Twee generatoren leveren al voldoende vermogen; het is zelfs mogelijk om kortere afstanden te varen met alleen de elektromotoren.

Het zal duidelijk zijn dat de nieuwe gastanker van HGK Shipping voldoet aan de Stage V-emissienorm. Het hybride concept reduceert de CO2-uitstoot met 30 procent, terwijl de NOx-emissie minimaal 70 procent lager is dan bij de traditionele aandrijfsystemen.

Bij TeamCo is het oorspronkelijke concept wat aangepast, zodat de GAS 94 is voorbereid op de toekomst. Relatief eenvoudig kan er desgewenst ook gevaren worden met alternatieve vloeistoffen, zoals ethanol of waterstof. En dat past uitstekend bij de filosofie van HGK die zegt dat innovatie en duurzaamheid fundamenteel zijn in de chemische logistiek om de industrie nu en in de toekomst passende transportoplossingen te kunnen bieden.

Vlnr: Dieter Steinkamp (Stadtwerke Köln), Steffen Bauer (HGK Shipping), Wolfgang Birlin (HGK Group), Susana dos Santos Herrmann (HGK Group), Derya Kurus-Ebermann (BASF SE), Karl-Uwe Bütof (ministerie van Economische Zaken, Innovatie, Digitalisering en Energie van Noordrijn-Westfalen, Anke Bestmann (HGK Shipping), Uwe Wedig (HGK Group) en Tim Gödde (HGK Shipping). (foto HGK Shipping)

Stadtwerke Köln

Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK) is een logistiek bedrijf binnen de Stadtwerke Köln Group. Met vier overslaghavens is Keulen, na Duisburg, de op één na grootste binnenhavenlocatie van Duitsland. HGK exploiteert een van de grootste Duitse goederenspoorwegen via hun deelname in RheinCargo. Met zo’n 100 kilometer spoor en eigen rangeersporen verbindt HGK het Rijnland met Duitsland en de rest van de wereld.

In juli 2020 is HGK Shipping GmbH opgericht en op 1 augustus werden voor 176 miljoen euro de Europese binnenvaartactiviteiten van Imperial Logistics overgenomen. De nieuwe businessunit is als HGK Shipping in de markt gezet, dat onder leiding staat van Steffen Bauer (CEO) en Walter Steinig (CFO), de voormalige managers bij Imperial Logistics.

Begin dit jaar heeft HGK Shipping ook alle aandelen verworven van de Niedersächsische Verfrachtungsgesellschaft (NVG) in Hannover. Deze valt voortaan onder de business unit Dry Shipping. Hiermee versterkte HGK Shipping zich voor activiteiten op de West-Duitse kanalen. NVG beschikt over een vloot van zeven schepen en zet daarnaast twaalf gecharterde schepen in.

Vooral dankzij de overname van 400 schepen van Imperial Logistics, waarvan een deel eigendom is van particuliere ondernemers, omvat de HGK Group nu ook een van de grootste binnenvaartrederijen van Europa. En gezien de opmerking van Anke Bestmann eerder in dit artikel, gaat de (innovatieve en duurzame) groei van de vloot van HGK Shipping ook in de toekomst ‘gewoon’ door.

tekst: Jan Hoek

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.