Mts Orion is de nieuwe ‘ster’ van Universe Shipping. Het schip is ontstaan in Severnav, in ‘kaart’ gebracht door RensenDriessen Shipbuilding, die de tanker turnkey leverde. De afbouw nam Den Breejen Shipyard op zich in collegiale samenwerking met Dolderman, waarmee de Orion duurzaamheid en veiligheid uitstraalt! Het is dan ook een loepzuiver type Moneymaker, gerenommeerd uitgevoerd, gracieus gelijnd ofwel de som van draagvermogen versus snelheid en die ook nog eens onder lage kanaalbruggen door duikt.
We interviewen één van de fleetmanagers van Universe Shipping: Marc Stok. Hij heeft zijn start in deze business al even achter de rug.
Wat zijn de bijzonderheden van deze Orion?
“Naast de aanpassingen voor vergroening bouwen we zoveel mogelijk standaard waarmee materiaal op de vloot uitwisselbaar is. Het is veilig en handig voor medewerkers op elk schip met universeel materiaal te werken, zowel in machinekamer, stuurhut als aan dek. Ook voor de energie zijn we trouw aan Caterpillar en John Deere. Natuurlijk innoveert equipment evenals er wetgeving veranderd. In combinatie met de stappen die we maken naar vergroening blijft nieuwbouw een leerproces.”
Ben je nog in Severnav geweest voor survey?
“Nee, wegens corona hebben we dat vermeden. Naast dat Lloyds de kwaliteit voortdurend in het oog houdt, hebben we als Universe Shipping voldoende ervaring met RensenDriessen Shipbuilding om erop te vertrouwen dat een casco wordt geleverd dat voldoet aan onze specifieke wensen.”
Werken en leren
Dit jaar groeit de vloot van Universe Shipping met drie tankers. Hiervoor een nieuwe bemanning vinden en motiveren is in deze tijd een aanzienlijke inspanning. Veel medewerkers komen uit eigen gelederen, hebben een grote betrokkenheid en zijn reeds jaren in dienst. Opleiding en doorstroming genereert een binding met het bedrijf.
De firma heeft opleidingskennis in huis en biedt ook vooral de mogelijkheid om in zes à zeven jaar van matroos tot kapitein te groeien. Je hebt dan het mooiste beroep ter wereld! Je krijgt kijk op werk en toekomst. Geen dag, geen schip is hetzelfde, je komt nooit zonder verhaal thuis. Jouw schip is jouw verantwoordelijkheid.
Kapiteins op de Orion zijn Laurens Janissen en Bram Boonen. Beiden hebben reeds hun kilometers gemaakt op de Astra en andere tankers. Ze zijn van het kaliber waar je graag bij in de stuurhut zit. Op 28 september was het Marc Stok die de ‘dummy testte’, ofwel overeenkomstig het verzekeringsreglement de kapitein speelde tijdens de proefvaart. Hierna ging de 110 x 11,45 meter grote Orion richting laadterminal met de GEFO-vlag in de mast.
Aan boord bij Den Breejen
Wat een schitterende afbouwkade en parkeerruimte is het toch. Herman Beek staat er aan het roer van zijn nieuwbouwteam. Of het specifiek aan de medewerkers van Den Breejen ligt, de complete luxe faciliteit, de manier van coördineren of het werken met de onderaannemers is niet relevant. Het is evident dat er gerepareerd wordt volgens het boekje en nieuwe schepen er als een jacht de haven uit varen.
Ook deze Orion schittert, aan dek is RugoTech de blikvanger, die begrippen als minutieus kaarsrecht, en millimeterwerk verwerkt heeft in het leidingsysteem, waarmee de tanker breed inzetbaar is. De Kampers stuurhut torent daar trots bovenuit.
Er zijn acht tanks met Marflex-deepwellpompen als partner. Werkina is de firma met ‘minimale input en maximale output’ die de elektrische installatie realiseerde. Met de Caterpillar 3512 als voortstuwing, een Cat C18 voor de boegschroef en pompbedrijf met John Deere als boordenergie, lijkt het standaard, maar beter is er niet. Een Verhaar-kopschroef maakt samen met het Van der Velden-roerwerk van manoeuvreren spelevaren. Een pilot en al het moois van Alphatron sieren de lessenaar van Verveer Scheepsbetimmeringen, dat ook de verblijven realiseerde.
tekst: Johan de Witte