Majestueus vaart de Casablanca met routinier Freddy Cloostermans aan het roer door het Julianakanaal op weg naar Antwerpen. Vrijdag 11 mei vond daar de technische proefvaart plaats, die de Casablanca doorliep zonder enige op- of aanmerking en dus slaagde met vlag en wimpel.
Het is de eerste tanker die P.H. Tinnemans & Zn BV in zijn bestaan bouwde en het is dus niet zo verwonderlijk dat de directie enige terughoudendheid aan de dag legde tijdens de bespreking over de aanneming met opdrachtgever North Sea Marine bvba uit Antwerpen.
Maar het vertrouwen van North Sea Marine in de kennis en kunde van P.H. Tinnemans & Zn en het vertrouwen van Tinnemans in zijn eigen jarenlange ervaring met de bouw van schepen legden een stevige basis om het contract te tekenen en met de afbouw te beginnen.
Geert Tinnemans belastte zich met de volledige afbouw en opvolging en had daarnaast ook de supervisie over de interieurwerkzaamheden op het schip zoals de inrichting van de woning voorop, de stuurhut en de woning van de schipper en zijn gezin. Verder omvatte de afbouw een deel van het leidingwerk en de volledige technische inrichting. De Casablanca is gebouwd onder Lloyds en voldoet dus aan de hoogste veiligheidseisen.
Zware generatoren
De Casablanca wordt aangedreven door een 1.065 pk sterke Caterpillar, die het schip een snelheid geeft van 19 kilometer per uur en is voorzien van een Twin Disc-keerkoppeling. De schroefas is van De Waal, de schroef van Van Voorden. Voor de stroomvoorziening, vooral voor het zware pompwerk, is de Casablanca uitgerust met drie generatoren, te weten een C4.4 van 60 kVA, een CV6.6 van 170 kVA en een C18 van ruim 500 kVA.
Twee Bornemann-lospompen zijn elk in staat om 370 kubieke meter per uur te verwerken. Voor de verwarming van de lading in de vijf tanks staat een verwarmingsketel van Heatmaster paraat.
(foto’s Jo Bindels)
Een bunkergiek van 27 meter en een autokraan met een hefvermogen van 2 ton op 18 meter completeren, buiten het leidingwerk en de pompen, de uitrusting. De uitlaten, relingen, trappen en seinbakken zijn alle van roestvaststaal. De Casablanca is verder een speciale tanker door zijn zware generatorsets, hoge pompcapaciteit en lange bunkergiek waarmee slechts weinig schepen in de Benelux varen.
Sambre
In de stuurhut en de twee woningen is gekozen voor een strakke, maar toch functionele en comfortabele inrichting, geheel vervaardigd in de eigen modern geoutilleerde timmerwerkplaats met onder andere een geavanceerde computergestuurde CNC-freesmachine.
De Casablanca is 85 meter lang en 9,60 meter breed. Het schip vertrok woensdag 9 mei vanuit Maasbracht naar Antwerpen, waar de tanker werd voorbereid op de zware proefvaart.
Die verliep meer dan perfect met, zoals gezegd, geen enkele op- of aanmerking. Deze uitslag toverde een blik van voldoening op de gezichten van de onderaannemers, medewerkers en directie van P.H. Tinnemans & Zn en is een pluim op de hoed van allen die aan de afbouw van deze tanker hebben meegewerkt.
De tanker is daarna naar een werf gegaan voor nog enkele werkzaamheden aan het onderschip. Inmiddels is de Casablanca operationeel; het schip wordt onder andere ingezet op de Sambre voor bunkering en voor bevoorrading.
(Jo Bindels)