Na een uurtje rijden kunnen we aan boord van het nieuwe mts Rina meteen aanschuiven voor de koffie. We zitten op het achterschip in de personeelswoning aan de koffie met de bemanning en Kees Flipse en zijn partner Anja Muller. Enkele dagen terug hebben ze tegenover de mensen van Germanischer Lloyd een rondje Tiengemeten gedaan. Dat heeft geresulteerd in een geslaagde proefvaart en de afgifte van de daar aan verbonden certificaten. Daarop is ondermeer te lezen dat de Rina een klasse C-tankschip is met negen tanks van ieder 376 m3 en dat het schip 2668 ton meet. Het is in Plock gebouwd naar een ontwerp van Gelria.
Kees vertelt dat hij zijn hart heeft verpand aan de tankvaart. Hij heeft alles gevaren, van licht mineraal tot bitumen. Veel van zijn ervaring heeft hij opgedaan tijdens zijn dienstverband bij Van Ommeren. Kees kan met veel enthousiasme over die periode vertellen. Het was een geweldig bedrijf waar hij op enig moment meer dan vijftienhonderd collega’s had. Buitenstaanders vonden het één grote familie. Anja Muller vult aan: “Als je daar ging solliciteren en je zei van wie je er eentje was, dan was het antwoord niet óf je werd aangenomen maar wanneer je beginnen kon.”
‘Katlantis’
Ook Anja weet waarover ze spreekt. Als schippersdochter behaalde ze in één maal haar patent tot Basel. En als we haar complimenten maken, horen we toch een paar kuchjes van Kees. Hij bekent dat hij er twee maal over heeft gedaan, maar toen was hij nog niet zo serieus als nu.
Samen vormen ze 27 jaar een geweldig duo dat met veel plezier vaart. Anja is gek op haar katten en in de tijd dat ze op de Atlantis voeren, noemde hun kennissen dat schip de ‘Katlantis’. Het heeft hen overigens ook wel eens een probleem opgeleverd toen een werkgever niet toestond haar huisdieren mee aan boord te nemen.
Met de keuze voor dit nieuwe schip zijn ook die problemen voorbij en ze kunnen niet wachten een nieuwe periode te gaan aanvangen binnen hun gezamenlijke carrière. Ondertussen neemt stoffeerder Cees den Breejen afscheid. Anja en Kees zijn zeer tevreden over het resultaat van zijn werk. Dat zijn ze ook over Mammoet Meubelen uit Woerden en Henk Hanssen uit Millingen, die alle huishoudelijke apparatuur leverde voor de twee woningen. “We hebben echt geboft met de leveranciers”, zegt Anja. “Alles is keurig op tijd geleverd.”
(foto’s Hans Heiligers)
En ja, we zeggen het zo vaak: pas op met het noemen van namen, anders vergeet je weer iemand. En dat wil Kees Flipse zeker niet met het noemen van de naam van timmerbedrijf Verveer uit Zwijndrecht die het stuurhuis en de twee woningen betimmerde.
Een vak apart
En als wij zelf complimenten mogen uitdelen, dan willen we toch bekennen hoe knap wij het werk van Franssen isolatie vinden. Als we even later naar het voorschip lopen en we kijken hoe het leidingwerk is geïsoleerd, hoe alle randjes keurig zijn omgevouwen, dan zou je het bijna kunst noemen. Een vak apart. Kampers Redscrew is de naam die we op de pompen zien staan. De twee pompen hebben ieder een capaciteit van 500 m3 per uur. In het voorschip staan de voeding voor het pompbedrijf, de thermische installatie en de boegschroef van Verhaar. Het is een Caterpillar aangedreven generator van 390 kW die 525 kVA levert. Op het achterschip is er nog een kleinere voeding van 123 kVA.
In de hoofdmachinekamer zien we de bekende kleuren waarmee standaard alle Mitsubishi‘s S16RC2MPTK worden afgeleverd. De motor telt maar liefst 1700 pk. Als we die power van het naamplaatje aflezen denken we bij ons zelf dat een stukje overcapaciteit nooit kwaad kan. Het ziet er in ieder geval gelikt uit.
Na de foto’s gaan we naar boven om afscheid te nemen. Binnen enkele dagen is het schip aan de reis. Het vaart onder contract bij GEFO. Daarmee heeft Kees Flipse een goede band. Door de maatvoering van de Rina (110 x 11 x 3,34 meter) en de goede kruiplijn van 4,30 meter kan het schip op veel plaatsen worden ingezet. En de katten gaan mee aan boord.
(Hans Heiligers)