- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsStreep door geplande corridorcentrale Amsterdam RWS

Streep door geplande corridorcentrale Amsterdam RWS

- Advertentie -

Delen

In 2019 startte Rijkswaterstaat de planfase voor Corridorcentrale Scheepvaart Amsterdam (CCSA). Onlangs is besloten het project te stoppen.

De opzet was vervanging van meerdere lokale verkeers- en bedienposten door een nieuwe centrale. Die moest in combinatie met vier landelijke scheepvaartfuncties naast het bestaande bedieningsgebouw in Schellingwoude komen (op het Oranjesluis-complex).

Puzzel

Het was vanaf de start een behoorlijke puzzel voor het projectteam om de centrale zonder het benodigde, grote budget uit te werken. In hetzelfde gebouw zouden namelijk ook een publiekscentrum en een innovatiecentrale komen. Na bestudering van meerdere alternatieven moest Rijkswaterstaat concluderen dat met de beschikbare budgetten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet in deze extra functies kon worden voorzien.

In de eerste helft van dit jaar is nogmaals grondig bekeken wat met een zeer beperkt budget mogelijk nog wel gerealiseerd kon worden, om toch toe te werken naar een nieuwe corridorcentrale in Amsterdam. Het bleek wederom niet mogelijk onder één dak alle benodigde functionaliteiten voor een moderne toekomstbestendige corridorcentrale te financieren met een het beperkt budget.

Nieuwbouw te kostbaar

Vooral het feit dat de nieuwe centrale niet ondergebracht kan worden in het bestaande gebouw van Rijkswaterstaat in Schellingwoude maakt dat de investering te groot wordt. Ook al komt er geen nieuw gebouw, toch willen het ministerie van I en W en Rijkwaterstaat wel verder met de visie op toekomstgericht scheepvaartverkeersmanagement.

“Aangezien dat er talloze belangrijkere achterstanden zijn, hebben wij besloten om het geld daaraan te besteden. Er zijn helaas op veel plaatsen verouderde objecten in ons land”, vertelt Suzanne Maas, woordvoerder namens Rijkswaterstaat. “We blijven gewoon bedienen en kunnen onze hoofdtaak goed uitvoeren. De huidige bediening is modern en functioneert nog goed.”

Prioriteiten stellen

De beoogde efficiencywinst van een nieuwe verkeerscentrale zal moeten wachten en op een andere manier behaald moeten worden. “Voor de vlotte corridordoorvoering en het publiekscentrum zullen wij andere oplossingen vinden. We verbeteren doorlopend de dienstverlening. Een corridorcentrale geeft wel verbeteringen voor de scheepvaart. We gebruiken de beschikbare middelen nu waar het nog harder nodig is.”

Door Evert Bruinekool

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -