Het mts Navis heeft op 15 juni zijn stralende proefvaart beleefd. De bunkertanker is bestemd voor het Belgische Rivertrans. Rensen-Driessen Shipbuilding ontwierp, bouwde en leverde het 135 meter lange en 15 meter brede casco. De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht.
De Navis kan 6.800 ton laden. De thuishaven is Antwerpen. Dolderman deed niet alleen de afbouw, maar leverde ook de Caterpillar-motoren: twee 3512C’s en twee C18’s. De keerkoppelingen (2x WAF 665 L) komen van Reintjes Benelux. Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers.
Het schip is door Damen Marine Components uitgerust met een 4-roerensysteem (type Van der Velden). De HD-roeren zorgen met hun brede profiel voor uitstekende manoeuvreerprestaties, ook bij lage snelheden, zoals het invaren van een sluis.
Damen MC voorzag de Navis verder onder meer van twee Optima-straalbuizen. Dankzij de Veth Jet 4-K-1300 van Veth Propulsion gaat het manoeuvreren nog gemakkelijker. De e-motor (392 kW) kan ook worden gebruikt voor het pompbedrijf dankzij de gemonteerde elektrische as.
Van Alphatron Marine komt het nautische pakket. Dat is inclusief de nieuwe JMR-611 radars en een AlphaRiverTrackPilot. Als elektronische kaart is gekozen voor Tresco Navigis van Tresco Engineering.
Blommaert leverde onder meer de voormast, rvs roeftrap, aluminium davit, dakradarmast en aluminium stuurhuistrap. Dijvler Materiaal tekende voor de ankerlieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad. Stam Constructie fabriceerde onder andere de ureumtank, bedieningskasten, de hoogglans gepolijste uitlaten op het voor- en achterschip en de luchtinlaat-paddenstoel.
De EPS/Bornemann-ladingpompen zijn afkomstig van EPS European Pump Services. Het zijn er negen met een capaciteit van 200 m3/uur per stuk. Door toepassing van speciale as-afdichtingen zijn de pompen zowel toepasbaar voor lichte chemicaliën als voor koolwaterstoffen met een hogere viscositeit. De mechanical seals worden beschermd door een speciaal buffervloeistofsysteem dat zorgt voor een langere standtijd en minder onderhoud.
EPS leverde tevens de strippomp. Alle geleverde pompsystemen zijn voorzien van temperatuurbewaking en daarmee geschikt voor installatie in ATEX-zone 1.
Van Heatmaster komt de (directe) ladingverwarmingsinstallatie. RuGoTech Pijpleidingen installeerde het dekleidingsysteem. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf bouwde de bunkerkraan. Die heeft een gieklengte van 32 meter.
Dik den Hollander Maritiem verzorgde de stoffering van woning en stuurhuis, compleet met vloerbedekking, meubels, raambekleding en zonwering. Hoogendoorn MBI realiseerde de betimmering. Speedheat Breda zorgt met de vloerverwarming voor een aangenaam klimaat aan boord. Het stuurhuis, inclusief hefgeleidekokersysteem en met een aluminium dekhuis, werd vervaardigd door Kampers Shipyard.