In het vierde kwartaal van 2018 groeide de omzet in de transportsector met 5,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit cijfers die het CBS 11 maart bekendmaakte. De binnenvaart liet een omzetgroei zien van ruim 30 procent. Dat was de sterkste toename in deze eeuw.

De omzet nam in de laatste drie maanden van vorig jaar toe in alle deelbranches, maar de toename was het grootst bij de binnenvaart. “Daar groeide de omzet dankzij hogere vrachttarieven, een gevolg van de lage waterstanden”, aldus het CBS.

De omzet van de totale transportsector groeide in 2018 met 5 procent. Ook over het hele jaar gemeten steeg die in de binnenvaart het meest. Door het vierde kwartaal kwam de omzet over heel het jaar 13 procent hoger uit dan in 2017.

 

Zoals bekend waren de waterstanden in de rivieren in oktober en november extreem laag. Lager dan in het voorgaande kwartaal. “De binnenvaartschippers profiteerden hiervan omdat er hogere vrachttarieven bedongen konden worden. Zij ontvingen daarnaast een laagwatertoeslag. Pas vanaf december normaliseerden de waterstanden.”

Keerzijde van de medaille was dat schepen in de periode van laagwater minder lading konden vervoeren. In oktober en november werd ruim 11 procent minder vracht vervoerd, terwijl dit in december nagenoeg evenveel was als in 2017.

foto: Laag water op de Rijn bij Bacharach (foto Tim Klehr).

Article bottom ad

1 REACTIE

  1. Goedendag Mensen, Weet U hoe er in de 1e WO er overgestoken werd over de Westerschelde als er geen brug of boot ligt .. Volgens Opa (huzaarsoldaat1910-1919) zijn ze per paard overgestoken ! Verder of U verhalen over deze tijd bekent zijn in beeld en geluid over de binnenvaart in dit gebied. Graag verneem ik van U. Ook verhalen van deze tijd over hoe er vervoert werd 1900-1920 .. Mijn Opa familie relatie met Willem Stam Helmond ( Lierop, Heeze, Asten ) Deze tak had verdere familie in Waalwijk (Capelle, Sprang, Boesijen, Vrijhoeve, Waalwijk) die onder ander schipper waren al dan in loon.. Mijn Opa liep als kleine jongen mee als trekkracht of paardenmenner en later als knecht in de winterdag en veel hand arbeid in de havens .. Sluis 6 oude nummering ! Willemsvaart Helmond was de laatste boerderij (tot1945) zijn vaders eigendom .. Later kocht zijn broer ook de boerderij ernaast erbij . Ze leverde groente en zuivel etc aan schippers in de sluis. waarbij de kinderen het werk doen . Mandtje hengelen. briefje mee, mandtje vullen en achterop briefje rekening bedrag en voor uitvaren mandtje terug en dan geld terug uit mandtje, tellen op vloerdeel en voor de sluiswachter open maakt .. seintje alles OK . varen maar weer..Bedankt alvast Groet Johan Vervoort

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.