Oud-schipper J.J. Keller pleit voor een nieuwe datum waarop de bemanning aan boord van elk schip in de voorgeschreven marifoontaal kan communiceren. Tot die tijd zouden om die reden geen schepen stilgelegd moeten worden door controlerende instanties.
Per 1 juli 2009 is er een nieuwe aanwijzing afgekondigd (Staatscourant 2009 118; Numij band 7d onderdeel A35) waarin voor het eerst ‘stil leggen’ wordt gekoppeld aan de overtreding ‘niemand aan boord beheerst de voorgeschreven marifoontaal Nederlands, Duits, of Engels’.
Sinds 1 januari 2011 wordt er op gecontroleerd en beboet of stil gelegd.
Dat was bij de meeste schippers niet bekend. Op 2 juli 2007 is er in Münster (Duitsland) een Nederlands schip vast gehouden en stil gelegd om bovengenoemde reden. Op 2 januari 2010 een Frans schip in Wageningen en op 24 september 2011 een Nederlands schip in Frankrijk.
Je schiet er weinig mee op als ieder land buitenlandse schepen wil straffen van wege het foute taalgebruik. Tijdens het Schuttevaer-congres 2011 in Terneuzen heeft de afdeling Rotterdam een voorstel gedaan om een datum vast te stellen dat iedereen zich via de marifoon en telefoon begrijpelijk verstaanbaar kan maken. Dan kunnen de scholen de opleidingen aanpassen. Het voorstel is door de voorzitster van tafel geveegd.
Als er een datum vast staat, kan iedere schipper zorgen dat hij zich verstaanbaar kan maken. De jongeren spreken meestal Engels en het zal in de toekomst minder problemen opleveren.
J.J.Keller,
ex-sleepschip Sirius