Volgend jaar start na de zomer de renovatie van het Spooldersluiscomplex in het Zwolle-IJsselkanaal. De opdracht is gegund aan Le Chêne, een aannemerscombinatie van drie bedrijven: Van den Herik, BAM Infra Nederland en SPIE. De werkzaamheden zijn naar verwachting eind 2025 klaar.
De Spooldersluis en de Spoolderbrug, beide gebouwd in 1963, zijn door langdurig en intensief gebruik steeds gevoeliger geworden voor storingen. Met de grondige renovatie moet Le Chêne voor een toekomstbestendige sluis en ophaalbrug zorgen, die veilig en storingsvrij in werking blijven voor de scheepvaart en het wegverkeer. Na oplevering van het complex verzorgt Le Chêne aansluitend één jaar het onderhoud.
Stremming
Op 1 december 2023 begon de ontwerpfase en de combinatie verwacht half 2024 met de uitvoering te starten. Om de hinder voor de scheepvaart en bedrijven aan het water te beperken, combineren de bedrijven de werkzaamheden waarvoor de sluis dicht moet zo veel mogelijk. Zo zijn de meeste activiteiten in een periode van veertien weken tussen 1 april en 1 oktober 2025, buiten het hoogwaterseizoen. Dan is de sluis gestremd en bouwt Le Chêne die helemaal om.
Het gehele sluizencomplex krijgt een grondige opknapbeurt: de Spooldersluis voor de scheepvaart met het bijbehorende bediengebouw en de Spoolderbrug voor het wegverkeer. Zo vervangt Le Chêne de aandrijving en bewegingswerken voor de sluisdeuren en de ophaalbrug. De elektrische installaties, kabels, verlichting en seinen worden vernieuwd. Daarnaast herstelt de combinatie het betonwerk en voorziet zij de stalen delen van de sluisdeuren en de brug van een nieuwe laag verf. Om het complex voor te bereiden op de toekomst, is er bovendien aandacht voor het vervangen van de bediening, besturing en bewaking. Zo wordt het complex geschikt gemaakt voor bediening op afstand . Daarvoor wordt het aangesloten op het glasvezelnetwerk.
Verduurzamen
Om het sluizencomplex te verduurzamen realiseert de combinatie een overstap op elektromechanische aansturing. Dat kost minder energie en voorkomt dat er olie en vetten in het milieu komen. Het bedieningsgebouw kan dankzij de installatie van een hybride warmtepomp grotendeels van het gas af. Verder gebruikt Le Chêne zoveel mogelijk duurzame materialen, zetten de bedrijven duurzaam materieel in en beperken het aantal transportbewegingen.
De renovatie van het Spooldersluiscomplex is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat. Daarin staat vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur voor de komende jaren centraal. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw. Ze zijn door de jaren heen intensief belast door steeds meer en zwaarder verkeer. Dit veroorzaakt steeds meer storingen en daarom worden ze nu gerenoveerd of vernieuwd.