Speciale gast in het dok bij Damen Amsterdam

0
(foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De replica van spiegelretourschip Amsterdam moet gerestaureerd worden. Een vreemde eend in de bijt bij Damen Shiprepair Amsterdam. Hoofdaannemer Damen Shiprepair Oranjewerf werkt nauw samen die andere werf van Damen in de hoofdstad.

Sinds 1991 ligt het VOC-schip aan de steiger van Het Scheepvaartmuseum. De Amsterdam is een van de belangrijkste publiekstrekkers van het museum. Het schip was echter hoognodig aan restauratie toe en daarvoor startte het museum een crowdfundingsactie.

Lekkage

Het onderwaterschip van de Amsterdam lekte door het breeuwwerk. Dat moet rondom hersteld worden en daarvoor is een dokbeurt nodig. Damen Shiprepair Oranjewerf heeft zelf een drijvend dok dat doorlopend in gebruik is voor scheepsreparaties. Damen Shiprepair Amsterdam heeft vier (gegraven) dokken; vandaar dat besloten werd een van die dokken te gebruiken voor het onderhoud aan het onderwaterschip. Dat duurt circa zes weken.

Jeen van der Werf, woordvoerder van Damen Shiprepair Oranjewerf, zegt: “Wij hebben al jarenlang een goede relatie met Het Scheepvaartmuseum. Wij onderhouden ook de Christiaan Brunings, hun stoomschip.”

“Wij hebben naar een goede oplossing gezocht om de Amsterdam te dokken. Wij kunnen ons drijvend dok geen zes weken missen voor onze reguliere werkzaamheden; dus gebeurt het werk aan het onderwaterschip bij onze zusterwerf in het dok.”

Breeuwen

Zwakke plekken in de romp worden gerepareerd. Nadat de slechte plekken in de gangen vervangen zijn, wordt de romp weer stijf en waterdicht gemaakt door de naden opnieuw te breeuwen. Dat is het waterdicht maken van de kieren tussen de planken in de scheepshuid.

“Wij verrichten faciliterende diensten en verzorgen het transport naar de werf. Daarnaast schilderen we het onderwaterschip”, vertelt Van der Werf. “Zodra het dokwerk klaar is, komt de Amsterdam naar de beschutte haven bij Damen Shiprepair Oranjewerf toe. Hier worden de gerepareerde en geschilderde masten teruggeplaatst en wordt verder onderhoud gepleegd.”

“Een houten schip is weer eens wat anders. Niet standaard”, zegt Van der Werf. “Het komt weleens vaker voor. Ook de museale houten ondiepwatermijnenveger Hms Mahu is in het verleden bij ons op de werf gerepareerd.”

tekst: Evert Bruinekool

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.