- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSP op bres voor kleine schepen

SP op bres voor kleine schepen

- Advertentie -

Delen

Het was opvallend en misschien wel illustratief hoe de vraag van SP-Kamerlid Farshad Bashir over de situatie van de kleine schepen onder de duizend ton werd beantwoord door minister Schultz met de opmerking dat schepen boven de duizend ton nog alle kans hebben op de haarvaten van het vaarwegennetwerk. Schepen onder de duizend ton kunnen het dus wel vergeten. Om zijn standpunt en zorg kracht bij te zetten, bracht het SP-Kamerlid een door hem en zijn fractiemedewerker Jurgen van der Sloot opgesteld ‘rapport’ uit: ‘De Kleine Binnenvaart in Zwaar Weer’.

Het is eigenlijk geen rapport maar meer een pamflet, dat in de binnenvaart zelf breed zal worden onderschreven, en zoals uit haar antwoord bleek is ook de minister zich bewust dat de echte kleine binnenvaart zich inderdaad in zwaar weer bevindt.
De CCR-eisen aan schepen om te moderniseren, zoals die in de ROSR (Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn) zijn neergelegd, worden door Bashir in het rapport ‘absurd’ genoemd. Volgens Bashir moeten de voordelen van de binnenvaart niet onderschat worden: “De overheid moet deze sector actief gaan ondersteunen. Want elk klein binnenvaartschip dat uit de vaart gaat zorgt voor tientallen extra vrachtwagens op de wegen.”
In 2008 vroeg de SP ook aandacht voor de kleine binnenvaart. Toenmalig woordvoerder Emile Roemer liet onderzoek doen onder ruim 600 schippers wat resulteerde in het rapport ‘De schipper aan het woord’.
De aanbevelingen die zijn opvolger in de Kamer doet, zijn:

1. Onderhoud en renovatie van kleine vaarwegen en kunstwerken moet weer prioriteit krijgen.
2. Het kabinet moet bodemtarieven invoeren voor de binnenvaart om te voorkomen dat schippers langdurig gedwongen worden onder de kostprijs te varen.
3. Er dient een systeem van markttransparantie te komen zodat vraag en aanbod op een open en eerlijke manier bij elkaar kunnen komen zonder dat er marktmanipulatie plaats vindt.
4. In Europees verband moet de binnenvaart tot prioriteit gemaakt worden zodat andere Europese landen ook blijven investeren in de vaarwegen.
5. Zorg voor vrijstelling van de ROSR-bepalingen voor schepen van voor 1985, door de eindigheid van de overgangsregeling af te schaffen, of door de eisen voor deze schepen te herzien.
Het rapport van de SP kunt u hier downloaden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -