Sorry schipper, we liggen even in storing. De monteur is onderweg… [INGEZONDEN]

0

Sinds 1 januari 2018 varen we als vaste relatieschipper voor zandhandel M.J. de Groot.  Dit bedrijf heeft onder andere een zandhandel in de Pelserthaven (Rotterdam-Spaanse Polder). Ook vóór 2018 voeren we zeer regelmatig voor deze firma. We zijn dus met ons mbs Cornelis sr (80 x 8,20 x 6,80 meter hoog) een zeer regelmatige verschijning op de Delfshavense Schie.

Om in de Pelserthaven te komen moeten we de Giessenbrug passeren. De Giessenbrug is een basculebrug in de A20 uit 1970. De onderdoorvaarthoogte is KP +5,40 meter. Geladen hebben wij geen opening nodig; leeg is een stuk lastiger, want dan zijn wij 6,80 meter hoog.

Ons schip is gebouwd in 1969, de Giessenbrug is van 1970. We begrijpen heel goed dat in een periode van vijftig jaar regelmatig onderhoud noodzakelijk is! Dit geldt voor ons schip en ook voor de Giessenbrug, in een snelweg en een drukke scheepvaartroute.

Als we goed zijn ingelicht, gebeurt dit ook. In 1998 zijn twee brugkleppen vervangen door nieuwe stalen exemplaren. In 2005 is een gedeelte van de elektrische installatie vervangen en een camerasysteem aangebracht. Hierdoor is het mogelijk geworden om de brug te bedienen vanuit de verkeerscentrale Zuidwest Nederland. In 2006 is de derde brugklep vervangen door een nieuwe stalen exemplaar. (Persoonlijk vind ik het onvoorstelbaar dat zo’n belangrijke brug op afstand moet worden bediend.)

Op 3 mei 2016 is er tijdens een storing schade ontstaan aan de brug, waardoor een veilige brugdraai niet mogelijk is volgens Rijkswaterstaat. Eén van de drie brugdelen klapte met geweld naar beneden waardoor schade is ontstaan in de betonnen funderingsbalk. De brugdelen zijn toen vergrendeld zodat het wegverkeer veilig over de brug kon rijden.

Schepen hoger dan 5,40 meter hadden even pech. Tijdens deze wekenlange stremming bleek dat er heel veel schepen die normaal een opening nodig hadden nu door te ballasten en bijvoorbeeld een overzakbare stuurhut toch onder de Giessenbrug door konden varen. Een paar schepen zijn toen van de Schie verdwenen. Er was ook een collega die zijn achterbeun groter heeft laten maken, zodat er meer water gezet kan worden. Schippers zijn – vaak noodgedwongen – niet voor één gat te vangen.

Wij hadden net geïnvesteerd in een overzakbare stuurhut. We lagen in de Pelserthaven toen de brug naar beneden viel. Door onze stuurhut 80 centimeter te laten zakken en 300 m3 ballastwater te pompen, konden we gelukkig wegkomen en zaten we niet wekenlang opgesloten.

Begin 2017 werd de Giessenbrug opnieuw gestremd. De signalering voor het wegverkeer zou niet goed werken??? En dat probleem is zo groot dat de brug tot 2026 niet bediend kan worden.

Als bij ons tijdens een veiligheidsinspectie één bilgealarm niet functioneert of er is een brandbluscertificaat verlopen, dan krijgen wij geen geldig Certificaat van Onderzoek. En dan wil je natuurlijk geen ambtenaar van RWS aan boord krijgen voor controle, want zonder geldig CvO worden we stilgelegd.

We zijn in 2020 meer dan 200 keer met een vracht zand in de Pelserthaven geweest. Dat betekent dat we meer dan 200 x 300 m3 water moesten pompen als ballast. U begrijpt wel dat gaat niet met een dekwaspompje. We hebben dus geïnvesteerd in een ballastpomp van600m3 per uur van 11.500 euro. Wanneer we door het ballastwater achteroverliggen en de stuurhut is gezakt dan is onze dode hoek enorm; dus hebben we ook geïnvesteerd in een camerasysteem van 3.500 euro.

Varen met 300 m3 ballastwater kost ook veel rendement; dus pompen we het water er ook snel weer uit zodra het kan. Kortom: het probleem van RWS kost ons veel geld en energie (en dus ook CO2-uitstoot). En de overheid wil juist dat wij de CO2-uitstoot en xstikstofuitstoot verminderen! We moeten als binnenvaartsector volgens die overheid nodig investeren in een Stage V-motor (die er niet of nauwelijks zijn), katalysator, roetfilters, elektrisch varen enzovoort enzovoort. Maar hoe kunnen we nu investeren in de toekomst als we vandaag geconfronteerd worden met stremmingen van tien jaar!?

De Giessenbrug is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar zeker niet ons enige probleem. Er zijn gewoon veel en veel te veel storingen, stremmingen en spitssluitingen. Dit is een grote bedreiging voor onze sector, zeker voor het kleine schip. Oude en versleten bruggen en sluizen, en overal waar voorheen watergebonden bedrijvigheid was verrijzen nu appartementencomplexen en woontorens.

Toch zijn er nog steeds mensen die spreken over modal shift. Vervoer van de weg naar het water, (haha). Waarschijnlijk ben ik maar een domme schipper, maar ik geloof er helemaal niks van. In plaats van dat ze ons zien als een oplossing voor de file, worden we steeds vaker gezien als de veroorzaker van de file. Dus laten we de Giessenbrug gewoon lekker tien jaar dicht zitten…

De Giessenbrug hoeft na 2026 niet open voor de Cornelis sr. Wij blijven er gewoon onderdoor pompen. Ik wil geen onnodige files op mijn geweten hebben. Misschien laat ik mij tegen die tijd wel omscholen tot vrachtwagenchauffeur.

Kees Broere,
mbs Cornelis sr
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.