Op de Tweede Maasvlakte breidt Sif Group uit. Er komt 20 hectare haventerrein en 200 meter kade bij voor de producent van funderingspijlers.
Het nieuwe terrein ligt naast het perceel waar de pijlerfabrikant sinds 2016 actief is met de assemblage van funderingspalen voor windturbines op zee. Door de grote vraag naar en de schaalvergroting van windturbines worden de funderingspijlers alsmaar groter. Daarom is een nieuwe, grotere productiehal in Rotterdam nodig.
In 1948 richtte Jan Jaap Schmeitz het bedrijf Silemetal op in Sittard. Vier jaar later ging het een samenwerking aan met Sondagh Instrumenten en Fijnmechanismen uit Roermond. Zo ontstond Sif. Sinds Schmeitz in 1957 volledig eigenaar werd, staat de naam voor ‘Schmeitz Industriële Fabricage’. Vanaf 2000 richt de Sif Group zich volledig op de productie van stalen buizen voor fundaties voor windparken en olie- en gasplatforms op zee.
Roermond-Rotterdam
Zeven jaar geleden begon SIF in Rotterdam met de assemblage van pijlers voor windmolens, omdat de fabriek bij de Willem-Alexanderhaven in Roermond te klein werd. Pijlers bestaan uit een serie grote stalen ringen, die Sif freest, aan elkaar last en daarna lakt. Ze worden steeds groter en zwaarder omdat windmolens ook steeds groter worden.
De funderingspijlers bestaan uit ringen en worden nu grotendeels gebouwd in Roermond. Rederij de Jong transporteert de ringen in grote duwbakken van Roermond naar Rotterdam. De ringen worden op Maasvlakte 2 gelost en in de assemblagehal aan elkaar gelast.
Het aan elkaar lassen is geen lopendebandwerk. De zeebodem is niet egaal. Elke funderingspaal verschilt daarom iets van de andere. De precieuze vorm en omvang hangen af van de diepte van het water, de aard van de ondergrond en de plek die de windmolen krijgt.
Te groot
Een pijler bestaat uit ongeveer twintig ringen, meet tegenwoordig zo’n 100 meter en weegt gemiddeld 9 ton. De diameter van een ring bedroeg in 2016 ruim 5 meter, liep op naar 8 meter en na de uitbreiding in Rotterdam gaat dat 11 meter worden.
De grotere ringen worden dan in Rotterdam gemaakt, want die kunnen niet via de binnenvaart vanuit Roermond naar de Maasvlakte worden vervoerd. Roermond blijft wel kleinere funderingspijlers produceren. Rederij de Jong brengt ook in de toekomst deze ringen naar Rotterdam.
Aan de uitbreiding op de Maasvlakte is ruim drie jaar aan voorafgegaan. De nieuwe productiehal in Rotterdam moet eind 2024 in bedrijf gaan en het jaar daarop volledig operationeel zijn. Het personeel zal met een vijfdaagse volcontinudienst per week groeien van 600 naar 750 tot 800 man. De werving voor nieuw personeel is inmiddels in volle gang.
Een speciaal installatieschip neemt elke keer vier funderingspijlers mee vanaf de Sif-kade. De kosten van zo’n schip bedraagt 400.000 euro per dag en zijn voor rekening van de klant. Aangekomen op de juiste locatie worden de pijlers voor minstens 25 jaar in de zeebodem geheid. Ze worden tot soms wel 50 meter diep in het zand verankerd.
Vervoer vergroenen
Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt in de strategie van Sif Group. Een woordvoerder noemt daarbij het vergroenen van het transport door binnenschepen op biodiesel, elektriciteit of waterstof. Sif pakt die uitdaging op samen met de vervoerder. Ze mikken op een koolstofarm transport over vijf jaar.
Het staal wordt nog verhit met gasbranders, maar in de toekomst wil de leiding van Sif dit gaan doen door inductie. De eerste grote order die in de nieuwe productiehal wordt verwerkt, betreft funderingspijlers voor windpark Borssele 1+2. Opdrachtgever is DEME Offshore.