- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSGP: “Binnenvaart buiten schot houden bij bezuinigingen”

SGP: “Binnenvaart buiten schot houden bij bezuinigingen”

- Advertentie -

Delen

De binnenvaart mag niet getroffen worden door de extra bezuinigingen van 9 miljard euro waartoe het kabinet genoodzaakt is. Dat vindt de SGP. “Er gebeurt al te weinig onderhoud aan de vaarwegen en kunstwerken”, zei Tweede Kamer-lid Elbert Dijkgraaf op de binnenvaartbijeenkomst die de partij vrijdagavond 2 maart in Dordrecht hield.

 

SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf. (foto’s MG Redacties)

Dijkgraaf, die woordvoerder is voor Infrastructuur & Milieu, zei ook de wensenlijst te steunen waarmee het Centraal Overleg Vaarwegen komende week naar buiten komt. Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer en het COV had eerder op de avond een top 10 aangekondigd van infrastructuurprojecten die de komende cruciaal zijn voor het vervoer over water. Waaronder een extra kolk bij de Volkeraksluis.

Internaten
“Er gonst van alles in Den Haag over waarop bezuinigd zou kunnen worden”, aldus Dijkgraaf op de door 80 mensen bezochte bijeenkomst in het Wartburg College in Dordrecht. “Wij zitten niet aan tafel bij de onderhandelingen – en ook niet eronder. Maar we hebben wel invloed.” De SGP heeft het kabinet Rutte al enkele malen aan een Kamermeerderheid geholpen als gedoogpartner PVV een voorstel niet steunde.
Dijkgraaf weet dat er een kans bestaat dat VVD, CDA en PVV beslissen te bezuinigen op de schippersinternaten. Ook dat wijst hij af. “Ook al kost een leerling op het internaat 22.000 euro en een normale leerling 6.000. De internaten zijn essentieel als je de familiebedrijven in de beroepsvaart serieus overeind wilt houden.”

Dubbele kinderbijslag
Los van de extra bezuinigingen is er nog een ander gevaar voor schippers met kinderen op het internaat. Dijkgraaf vertelde dat het kabinet het aantal kindregelingen van twaalf naar vier wil verminderen. Daarmee staat de dubbele kinderbijslag voor kinderen die op het internaat wonen op sneuvelen.
“Maar die regeling bestaat niet voor niets al sinds 1958. Er zijn hoge kosten verbonden aan kinderen die door de weeks op het internaat wonen: denk maar aan de reiskosten, de dubbele fietsen en kleding.”

 

Aan de binnenvaartbijeenkomst namen naast Dijkgraaf ook Kees de Vries (Koninklijke Schuttevaer), Jan Veldman (ESO) en schipperspredikant Van der Ham (vlnr). Fractiemedewerker Diederik van Dijk (staand) leidde de discussie.

Dijkgraaf belooft daarom dat hij zich er sterk voor zal maken dat het recht op de dubbele kinderbijslag blijf bestaan. “Het gaan niet om de bezuiniging op die extra kinderbijslag, maar om het terugdringen van het aantal ambtenaren en deze regeling is erg arbeidsintensief. Wij denken dat je dat kunt oplossen door een eenvoudiger regeling, die voortaan door één belastingkantoor en met maar één formulier wordt uitgevoerd.” Dat heeft het Landelijk Oudercontact Voor Trekkende beroepsbevolking ook al geopperd in de gesprekken die de organisatie met de Belastingdienst voerde over problemen met regeling.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -