Op het IJsselmeer experimenteren Rijkswaterstaat en Seafar deze maand met een op afstand bestuurd en semi-autonoom varend patrouillevaartuig. De operators van Seafar nemen tijdens de testvaarten de besturing van de RWS 77 over vanuit een shore control center in Rotterdam.
De tests vloeien voort uit de SMASH!-challenge die het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in 2018 organiseerde om smart shipping in de praktijk te demonstreren. Het Vlaamse Seafar won die. De technologie van het bedrijf, dat in België al diverse proeven heeft lopen met binnenschepen, werd vervolgens geïnstalleerd aan boord van de RWS 77.
Demonstratie
Seafar beschouwt de tests als een kans om de mogelijkheden van de technologie te laten zien aan de Rijksrederij, de beheerder van de Nederlandse overheidsvloot, en samen met Rijkswaterstaat te onderzoeken welke procedures en regelgeving nodig zijn.
Vandaag, 22 april, is er een demonstratie op het IJsselmeer. Die valt samen met de opening van Seafars shore controle center in RDM Rotterdam. Dat is na Antwerpen het tweede SCC van het technologiebedrijf. Met deze uitbreiding wil Seafar de samenwerking met Nederlandse ontwikkelaars en scheepseigenaren vergroten en nieuw talent aantrekken.