Havenbedrijf wil 50 jaar oude Rozenburgsesluis renoveren

0
Rozenburgsesluis
Over de Rozenburgsluis ligt nu een brug van de havenspoorlijn, het Theemswegtracé. (foto Ries van Wendel de Joode)

De Rozenburgsesluis is 50 jaar. Op dinsdag 20 april 1971 stelde toenmalig havenmeester H.J. Brandenburg de sluis in gebruik. De sluis aan de Neckarweg bij het dorp Rozenburg, is de verbinding voor de binnenvaart tussen het Calandkanaal en het Hartelkanaal. Jaarlijks maken er zo’n 20.000 binnenvaartschepen gebruik van. Havenbedrijf Rotterdam werkt aan plannen om de Rozenburgsesluis te renoveren.

De officiële opening was overigens pas op 11 juni. Die werd verricht door koningin Juliana met in haar kielzog 500 genodigden. De feestelijke plechtigheid was toen onderdeel van de officiële ingebruikname van de nieuwe havenmond. Dankzij de splitsingsdam kwam er een gescheiden entree voor olietankers en scheepvaart voor stad en Botlekgebied.

Rozenburgsesluis opening door Koningin Juliana
Koningin Juliana verrichtte in 1971 de officiële opening.

Door één man te bedienen

De Rozenburgsesluis heeft een schutkolk met een lengte van 305 meter. De breedte van de sluis is 24 meter. De waterdiepte is 6,50 meter -/- NAP. Bij de ingebruikname was sprake van een belangrijke innovatie: het was de eerste sluis in het Rotterdamse havengebied die door één man kon worden bediend dankzij het gebruik van camera’s, praatpalen en luidsprekers. De camera’s stonden opgesteld op strategische punten zodat de sluiswachter in het centrale bedieningsgebouw op monitors een overzicht kreeg van de totale situatie. Vanuit dit gebouw werden de sluisdeuren bediend.

Als een schip arriveerde moest het op een wachtplaats gaan liggen. In de praatpaal op het remmingswerk kon de schipper zich dan aanmelden. Begin deze eeuw heeft Havenbedrijf Rotterdam, de eigenaar van de sluis, de bediening gedigitaliseerd. Enkele jaren geleden is het hydraulische systeem vervangen.

Bestaansrecht

De Rozenburgsesluis wordt 24/7 bediend door brug- en sluiswachters van het Havenbedrijf Rotterdam. Het is het enige kunstwerk dat het Havenbedrijf bedient. Niet zo lang geleden had het bedrijf nog 126 brug- en sluiswachters in dienst. Inmiddels zijn al die andere bruggen overgedragen aan het rijk en de gemeente Rotterdam.

Het afgelopen jaar heeft het Havenbedrijf onderzoek verricht naar het bestaansrecht van de sluis. Daaruit bleek dat die nog steeds een belangrijke functie vervult voor de bereikbaarheid en de veiligheid van de haven. Het Havenbedrijf treft nu voorbereidingen om de sluis geheel te renoveren en op afstand te gaan bedienen.

Van de 20.000 binnenvaartschepen die gebruik maken van de sluis is 60 procent tankvaart, 20 procent drogeladingschepen, 10 procent dienstverlenende schepen en soms passeert er ook duwbakvaart. Zeevaart maakt nog maar weinig gebruik van de sluis.

De Rozenburgsluis was de eerste sluis in het Rotterdamse havengebied die door één man kon worden bediend. Zoals sluiswachter Bertus Verloop. (foto Ries van Wendel de Joode)

Theemswegtracé

De Rozenburgsesluis lag in de weg voor het Theemswegtracé: de verlegging van de havenspoorlijn over de Theemsweg. Het gaat om een traject van ruim 4 kilometer viaduct en twee boogbruggen. Eén van die bruggen is over de Rozenburgsesluis heen gelegd. De doorvaarthoogte is 14 meter.

Inmiddels is de onderbouw van het viaduct klaar en VolkerRail is bezig met de aanleg van de rails. Waarschijnlijk eind dit jaar wordt het Theemswegtracé in gebruik genomen. Dat is dan conform planning.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.