Zaterdag 3 april hebben enkele tientallen salonbooteigenaren gedemonstreerd in de grachten van Amsterdam. Dat was in het kader van de actie Red de Salonboten, het protest tegen het nieuwe vergunningstelsel van de hoofdstad: omdat het te druk is op het water, worden minder vergunningen verstrekt, alleen nog tijdelijk en via loting. Een lange stoet salonboten voer langzaam door de grachten. Op de kant en bruggen flyerden scheepseigenaren. Dat kwam ze duur te staan.
De 8 kilometer lange vaartocht startte bij de Hermitage, waarna de boten via de Herengracht naar de Amstel voeren. Er werd een tussenstop gemaakt bij de Nieuwe Markt. Daar was net de zaterdagmarkt aan de gang en was veel volk op de been. De schippers die daar op de wal liepen, werden staande gehouden door eerst twee BOA’s. Al snel waren het er acht. Ze gaven tenminste drie van de schippers met flyers een proces-verbaal gaven.
Flyers
Het flyeren en praten met mensen mag in Amsterdam niet en kostte per persoon 149 euro. Een grote teleurstelling voor de schippers. Tommy van Riet, eigenaar van Private Boat Tours, wandelde de 8 kilometer en deelde flyers uit om zijn bedrijf te redden. “Ik had wel gehoord dat het niet mag. Het is geen pizzareclame maar voor het redden van de salonboten. Ik krijg een boete van 149 euro, net als meerdere collega’s, maar enkele bruggen verder gingen ze weer door met flyeren.”
“Het gaat om het redden van de klassieke rondvaartschepen”, zegt Van Riet. “Ik heb mazzel gehad en kreeg twee vergunningen die ik voor 2024 moest inleveren, terug. Een paar jaar later komt de volgende ronde, met die spanning is niet te leven.”
Arno Koningstein van rederij Cruise With Us had bij de verloting minder succes. Zijn bedrijf is per 2024 gehalveerd: van zijn twee schepen is hij voor de Valentijn de vergunning kwijtgeraakt. Dat is een in 1913 in Amsterdam gebouwde salonboot.
Russisch roulette
“Later, over vier jaar mag ik het weer proberen. Vergunningen die voor onbepaalde tijd afgegeven zijn, worden zo maar ingetrokken. Eigenlijk is het Russisch roulette”, vertelt Koningstein. “Grote rederijen zijn kapitaalkrachtiger om loten te kopen.” Veel eigenaren vinden het lotingssysteem niet eerlijk: rederijen die kunnen aantonen dat ze genoeg geld hebben om een boot te financieren, mogen vaker inschrijven en maken dus meer kans.
Ook Alfred Vellekoop van Rederij Belle houdt zijn hart vast voor het voortbestaan van Rederij Belle met vijf schepen. Rederij Griffioen deed vier aanvragen en verloor alle vergunningen. Reders spreken dat het nieuwe vergunningenstel – zeker in combinatie met de coronacrisis – de doodsteek dreigt te worden.
Met applaus en aanmoedigingen van omstanders voeren de schepen door de grachten. Tal van mensen maakte even snel een foto van de lange stoet klassieke schepen. Op de Herengracht aangekomen werd ondanks de waarschuwingsboren dat er geen lawaai gemaakt mocht worden, voor het huis van burgemeester Femke Halsema een concert met de scheepshoorns gegeven.
De petitie Red de Salonboten is inmiddels online meer dan 16.000 keer ondertekend.
Vrijheid van demonstratie staat toch zo hoog in het vaandel. Maar opkomen voor je bedrijf mag niet. Ronduit belachelijk. En dan vergunningen intrekken?
Beste Selleke, dank voor je support. We geven de strijd nog niet op. Via reddesalonboten.pettites.nl kunnen mensen die het varend erfgoed een warm hart toedragen ons steunen. Erik Musegaas – Rederij Aemstelland
Beste Selleke,
Ze mogen toch opkomen voor hun bedrijf? En demonstreren? Volgens mij is er niemand die zegrt dat dat niet mag. Oké er mag niet geflyerd worden, maar ja dat geld voor iedereen. En dat gedoe met die vergunningen is inderdaad echt belachelijk, dat wel.