Schepen kunnen op Donau nog maar kwart van lading vervoeren

0
De Duitse Donau: nauwelijks nog vaarweg te noemen. (foto BDB)

De beroepsvaart op de Donau gaat gebukt onder extreem laag water. Schepen kunnen nog maar een kwart van hun lading meenemen. Binnenvaartorganisatie BDB dringt aan op een spoedige start van de Donau-verdieping en vraagt havens langs de rivier hun tarieven voor het lichten van schepen te verlagen.

De afgelopen dagen is de waterstand op de Donau snel gezakt. Dit is vooral het geval tussen Regensburg en Passau. Bij de pegel Pfelling (bij Straubing) was dinsdag 22 september een waterstand van 2,40 meter gemeten. Onder normale omstandigheden is dit 3,60 tot 3,80 meter.

De waterstand komt daarmee in de buurt van de 2,28 meter in het extreem droge jaar 2018. Met alle gevolgen van dien voor de binnenvaart: veel schepen op de Donau kunnen nog maar een kwart van hun normale lading meenemen als ze niet op grond willen varen.

Wachten kan niet meer

Binnenvaartorganisatie BDB heeft een dringende oproep aan de Duitse overheid gedaan om nu eindelijk te starten met de Donauverdieping tussen Straubing en Vilshofen. Hierover is in Duitsland jarenlang gediscussieerd. Milieuorganisaties en verladers en vervoerders stonden lijnrecht tegenover elkaar.

Uiteindelijk werd in 2013 gekozen voor de ‘zachte’ verdiepingsvariant, die de binnenvaart maar weinig oplevert. Maar zelfs hierop zit de sector nu al jaren te wachten, hoewel de verdieping is opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan 2030.

Overheid moet reageren

Ondertussen wordt de Donau als vaarweg steeds grilliger. De waterstanden schommelen zo sterk dat binnenvaartbedrijven nauwelijks nog betrouwbare vervoersplanningen kunnen aanbieden. De BDB verwacht een duidelijke reactie van de overheid, in de vorm van de verdieping en waterstandsvoorspellingen. “Anders wordt de Donau een totale bottleneck voor het binnenvaartvervoer.”

BDB-vicepresident Friedrich Weigert (Kühne + Nagel Euroshipping) zegt dat er snel een oplossing moet komen om zowel binnenvaartbedrijven als industriebedrijven die van de binnenvaart afhankelijk zijn niet in gevaar te brengen. “Dat we op de Donau weer in de richting van de extreem lage waterstanden uit 2018 gaan, toont aan hoe dringend het is.”

Ook havens aan zet

Een bijkomend probleem voor de goederenvaart op de Donau is dat Donau-havens hoge tarieven vragen voor het overslaan van een deel van de lading op andere schepen. De BDB heeft de havens gevraagd de prijzen te verlagen, aangezien de Donauvaart het al moeilijk genoeg heeft. Dit zou aansluiten bij de maatregel ‘Reductie van havengeld’ uit het Duitse masterplan voor de binnenvaart.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.